s-huis xg^tlxxiSiii 22/11 (slegers) r gaf de grijzen aan op de binnekant van een havermoutpak. bv. door grijs te mengen met geel werd het wat groenachtig, de buitenkant van s's huis is wit/zwart, de primaire kleuren rood (naar een kinderjasje) en geel (niet te hard). sl neemt aan dat het jaargetijde bij het bepalen van de buiten-kleuren een rol speelt. sl: r dacht van binnen naar buiten , niet andersom, het oosten werd geel, het noorden blauw. s: zijn de tijden & van schilderen belangrijk? ^sjaxÊtExsi sl:eerst de kleur vaststellen, los van de zon, op board bv. m:ondergrond is dan van belang. sl: op 25 m. afstandxxxjH is de ondergrond niet van belang, alle lichtsterkten zijn dan hetzelfde. sl stelt soort commissie van deskundigen voor.(r behaalde dé kleuren volgens hem heel gevoelsmatig). sl: r kèÉst een kleur om het vlak op z'n plaats te houden, r gebruikte buiten gewoon kalk (met een beetje lijnolie), nu is latex verf gebruikt omdat het langer houdbaar is en je de regenvlekken niet ziet. (nabestaat er een chemische stof om in de kalk te doen die algvorming tegengaat). r vond de kleuren die mevr. s. in haar huis wilde waterverfkleuren. mevr. sl: het rood was signaalrood met iets oker. het blauw was pruisisch blauw, r nam een kMur van botenlak. sl Hsimi de oude kleur van de blauwe schoorsteen bereikt met pigment en lijm.sl suggereert voor de muur veegvaste verf te gebruiken r. nam 1 pot grijs en maakte hiermee de kleuren.(zwart, omber en nog enskele).bv. naar geel werd oker of omber gebrtfikt. mevr s: r heeft xeeïe het s-huis eigenlijk in beton gedacht. de grijzen worden buiten bekeken: slegers draait 2,4,5 en A om. hij stelt dat het grijs afhangt van de grootte van het vlak.sl vindt dat het ter plaatse simpelweg moet gebeuren.
s-huis 15-11 rapport mulder: de 1e ? van der groenekan maakte maquettes (1 op50), deze zijn gekleurd op advies r. (maquette van s.m.?). hanneke: modern art heeft eigen maquette gemaakt. telefonxchiElegers: d.m.v. grijzen worden dte de muten daar zetten waar ze horen te staan, de grijzen ontstaan door menging met kleuren (nooit met zwart). t.n.o.kan lagen scheiden. s. geeft als mogelijke reden voor kleurverschillen tussen de diverse verflagen de veranderde begroeiing rond het huis, maar 'in het algemeen wilde r met de bomen geen rekening houden', om het huis in de prille staat te krijgen zouden,veel bomen moeten verdwijnen, r liet deze zo hoog groeien om het huis te verstoppen, r had geen bezwaar tegen verkeer op zich, wel tegen de ophoging van de rijksweg. $fa±xx±;pï wat zijn verder plannen van cye gemeente in de omtrek van het huis? het boompje voor het huis verndert van vorm. wat moet veranderd worden? s:trap en badkamerdeur (om meter ruimte weer te krijgen), m stelt voor documentatie van het hele huis te maken.van vertrek tot vertrek: wat is veranderd. s: maar er waren destijds erg veel kasten nodig (bv. in badkamer) en zo ook wastafels (in°S:amer) maar is dit architectonisch belangrijk? m:maa? alle punten wel noteren, op de Ie tekening van r staan andere ramen (met katrollen), maar dit verslag 1 de tekeningen s: de oudste tekeningen zijn van hanneke en het meisje stoop, deze zijn gemaakt tip verzoek van s. msk op het atelier van r. daarna maakte charrie (?) tekeningen, daarna van tricht.(op het atelier waar r ook was) m: herinnert zich een meisje dat naar zuid-afrika x&rfaafe vertrok dat ook tekeningen maakte (158—159)-s: misschien waren die voor het stedelijk, in de v.s. is een stel tekeningen gestolen. andere wijziging op verzoek s: de horizontaal rechts-boven (van zijkant), r maakte hier 1 stuk van door klosjes tussen te voegen.(s vond alles te verticaal, te 'strevend') m: de balkonmuur geeft vorm aan het huis.(s: plus de recht- bovenhoek aan de zijkant). w en gegevens losse vragenGv§n s: liggen de balkons op 1 lijn? Ie (houten) maquette: eind '23, begin '24 er bestond ook een maquette:uit briefkaarten geknipt. 1e schets r:ik maak er zo een boerenhuisje van. 1 januari 1925 bewoond. de bouwpolitie wilde glas in de deur van de 'oude' keusken. (r en s geen bezwaar). s vond het balkonnètje in het begin raar. het raampje (?) was vroeger een klein etalageraampje, m: het balkon is er om vorm te geven aan de ruimte buiten, alg.diskussie: is het huis elementair, absfrakt of konkreet? s kend r al door kim: gemeenschappelijke kennis: van 't hoff. haar man stelde haar r voor om haar kamer in te richten aan de biltstraat. haar man (mr.) 'deed in n.v.'s1 en was commissaris van cornelis begeer waar r ook werkte. verslag 1 kleur (m. heeft intussen kontakt opgenomen met verouden en van der groenekan) s. merkt op dat hanneke zich hierin verdiept heeft, s: er zijn 3 a 4 grijzen, voor het kwadraatblad zijn de grote tekeningen niet geraadpleegd (mocht niet van r) slaapkamermuur: het buitendeel was oorspronkelijk donkerder, rietveld-kleurde dit bij op verzoek van s die k de muur door wou zien lopen (door de ruit heen) en het als een geheel zag. dit had ook konsekwentiesvoor de kleur van de 'dikte kant', s kan zich niet voorstellen dat (van de voorzijde gezien) de 2 buitenste 'dikte kanten' dezelfde kleur gehad zouden hebben: rietveld zou het nooit in een 'lijstje' gahad willen hebben. r. zag de tekeningen niet als een direkte weerspiegeling van 1 het huis zelf. (nb. 'dikte kant' bij balkon links). vraag m: koos r de grijzen van tevoren of bepaalde hij ze per muur. s: laatste, zij suggereert t.a.TZ. r's kleuren slegers te raadplegen.(diens huis was de 1e keer verkeerd geschilderd). toen s-huis voor de 1e keer werd geschilderd kwamen er na elke regenbui vlekken op de voormuur, r vond toen verfi voor muren (verf van alpha) en verf voor ijzerwerk (verf voor schepen). r was nooit weg van de kleuren van sikkens. het huis is daarna met alpha-verf geschilderd. :van der groenekan noemde hendriks en achterberg als goede schilders. s:de 1e schilder was zeer goed (dezelfde naam als de hoedenwinkel op de biltstraat). de binnekant van de deuren is nog steeds van hem. latere schilder: van zanten (s: spuiten interesserde r ook erg), van zanten schilderde nog 1 x na r's dood (1965?) (van ss zanten ging ook met r naar tentoonstellingen,bv milaan). na van zanten kwam op advies van jurriëns van poppel.(s: vreselijk), zij lieten (ondanks verzeek & s)geen stukken oude kleur staanJt. slecht geschilderd: onder raam aan voorgevel, waarschijnlijk schilderde van zanten de achter-, gevel niet.(s: 'n moeilijk plek is vertikaal rechts-onder DaT' jan verouden liet van poppel kleurmonsters maken, hij ging ermee naar sikkens (heer prins). k s: hanneke dacht dat er 3 grijzen waren, ik dacht 4. 2e gesprek schröder s raadt aan slegers te raadplegen over de kleurenalhoewel alhoewel deze waarschijnlijk andere muurverf heeft.(over "baksteen gesmeerd) . n.a.v. boek strasser diskussie over "nur nützlich und logisch", het boodschappenpaaltje komt ter sprake, fotoboek wordt geraadpleegd, (boodschappen - hier bellen; bij geen gehoor spreekbuis), het lampje buiten komt ter sprake. de glasplatemvan de brievenbus zitten anders over elkaar na explosie van munitieauto in oorlog.(r vond het nu minder mooi) ook de sleuf van de brievenbus zit nu op een andere pkaats. de dia's van het huis 'aan het trottoir' worden bekeken. (s:het huis zoals het bedoeld was).(zo zie je dat het gèen bungalow is maar een huis voor de stad). artikel r. over kleur wordt besproken:1 ik bepaal die lichtrefedctie door verschillende grijzen' s: r maakte eerst verschillende grijzenfen dan als hij wist hoe licht het moest zijn ging hij wel een kleur zoeken.± r:'lichter, voor hetgeen naar vorminoet uitkomen en donkerder dat wat bijkomstig is'.r:'een schilder kan daarna i.p.v. deze grijzen kleuren aanwijzen'. m: het gaat dus meer om de lichtsterkte dan om de kleur. s. heeft wat problemen met 'bijkomstig' omdat r alles belangrijk vond. s:veel mensen zien zwart als iets wat zich opdringt en r zag het als iets wat verdween. vraag: moet je ernaar streven de kleuren van '24 of de kleuren van '63 te benaderen? m: op z'n minst de dingen terugveranderen die r niet gewild haeft. dr: dokumentatie maken van de vernederingen die in de leep der tijd in het huis plaatsgevonden hebben. s benadrukt dat het huis geen puur rietveld-huis is omdat het een samenspel van r en s is. m heeft het over een huis voor een rechter in wassenaar forsrirsmona-sr^fe-! dat r als vooftzetting van s-huis zag.(naam hennie vragen) m: de 1e laag is waarschijnlijk van het huis gewassen. s adviseert hanneke te raadplegen, (t.a.v.haar herinnering van de kleuren).