Midden jaren dertig van de vorige eeuw schilderde Pyke Koch drie zelfportretten, de enige in zijn oeuvre. Het eerste exemplaar vernietigde hij, het laatste werd in 1938 door Genootschap Kunstliefde ‘namens de Utrechtse burgerij’ aan het Centraal Museum geschonken ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het museum. De portretten zijn visueel verwant: de kop is licht gedraaid, bij de hals afgesneden en de kin is ietwat geheven. Bij Zelfportret met zwarte band is het contrast tussen de scherp afgetekende gelaatstrekken van de kop en de ongedefinieerde ruimtelijkheid van het hemelsblauwe fond perfect in balans. De zwarte hoofdband versterkt dit nog; Koch had deze toegevoegd omdat hij vond dat zijn voorhoofd op het eerdere portret van 1936 een te groot ononderbroken vlak was, naar hij jaren later zei. Dat mag zo zijn, maar er kan tevens een ideologische overweging hebben meegespeeld. De stilering van de wenkbrauwen en lippen, de starre blik in de ogen en het gemillimeterde haar wijzen erop dat het om een geïdealiseerd portret gaat. De hoofdband verleent de figuur een strijdvaardig imago.
Dit object is nu niet in het museum te zien
Titel
Zelfportret met zwarte band
Datering
1937
Materiaal / Techniek
Inventarisnummer
8235
Verwerving
1938
Afmetingen
34.5
32.5
52
49
Opschriften / merken
- (met witte verf): - Pyke Koch - '37
- (met inkt): P. Koch (signatuur is onderstreept)
- (met inkt): Deze schilderij is zoo // geschilderd dat zij // gedurende zéer // langen tijd geen // vernis nodig heeft. // Mocht afwrijven met brood // tenslotte de glans niet terugbrengen // dan kan men de schaduw [schaduw is onderstreept] partijen // in 't gezicht zeer dun // vernissen met vernis à retoucher // van Vibert (Lefranc) // (géén andere soort!)
- (met inkt): NB // Als dit schilderij aangeslagen is // of zijn glans verliest dan moet// men het afwrijven met een stuk // van het binnenste van versch wit brood (geen oorlogsbrood!) [voorgaande tekst is doorgehaald] dus: géén vernis [geen vernis is onderstreept]
- (met inkt): in '71 // blind geworden // vernis verwijderd // door P. Koch.
- (met inkt): achtergr.: // (Talens) (Schev.) (w. & n.) // caer - gr. aard (cob.gr.)
Opmerkingen
Pieter Frans Christiaan (Pyke) Koch (Beek Ubbergen 1901 - Wassenaar 1991), studeerde rechten in Utrecht, was vanaf 1927 werkzaam als schilder, verbleef 1938-1940 in Italië. Vanaf 1940 woonde en werkte hij in Utrecht. Zijn stijl was het magisch realisme. Bij dit schilderij bezit het CM onder inv. nr. 8235 a een album ter herinnering aan het 100-jarig bestaan van het Stedelijk Museum op 5 sept. 1938, met de namen van de vrienden van het Museum die bijgedragen hebben voor verwerving van dit schilderij.
Documentatie
- , p. 156 afb. in kleur; p. 529
- , pp 64-72, met afb. in kleur op p.71
- , cat. nr. 31
- , p. 186, met afb. in kleur, cat. nr. 63, p. 303
- , cat. nr. 83, p. 29
- , cat. nr. 140 19x
- , pp. 166-167, met afb. in kleur
- , met afb.
- , met afb.
- , p. 961
- , cat. nr. 5
- , afb. op omslag
- , cat. nr. 21
- , cat. nr. 30
- , p. 394 afb. in kleur
- , cat. nr. 29
- , pp. 6-7
- , met afb.
- , p. 60, afb. 8; p. 80
- , cat. nr. 121
- , schilderkunst cat. nr. 66
- , band I, p. 304-305; band IV, afb. p. 81
- , p. 68, afb. in kleur; p.76
- , pp. 29-30, met afb. 17
- , cat. nr. 30, met afb.
- , p. 24, met afb. nr. 20
- , met afb.
- , pp. 109-110, met afb.; p. 120
- , p. 86, met afb. in kleur
- , pp. 229-230, met afb. in kleur
- , cat. nr. 30
- , cat. nr. 62
- , cat. nr. 66
- , cat. nr. 41
- , p. 57 afb.
- , pp. 65-67
- , p. 169 afb. in kleur
- , cat. nr. 18, p. 24, afb. nr. 27 in kleur; cat. nr. 18, p. 72
- , p. 51 afb. in kleur; cat. nr. 29, p. 214, met afb.
- , pp. 89-91, met afb. 27; cat. nr. 26, p. 163, met afb.
- , [z.p.] cat. nr. 15, met afb.
- , cat. nr. 10, met afb.
- , pp. 32-33, met afb.
- , pp. 483-484, met afb.
- , cat. nr. 13; p. 8 afb.
- , p. 139; 141, met afb.
- , p. 146; p. 152 afb.
- , pp. 67-69, met afb.; p. 50 afb. in kleur
- , pp. 49-53, met afb.
- , pp. 81-82, met afb.
- , tweede gedeelte, p. 37, met afb.
- , cat. nr. 207
- , prentbriefkaart
- , cat. nr. 53
- , p. 216 afb.
- , p. 154, met afb.
- , cat. nr. 105, p. 211, afb. 185 [ten onrechte wordt in publicatie vermeld: cat.nr. 103a]
- , p. 99
- , pp. 12-13, met afb. in kleur
- , p. 401, nr. 10, met afb. nr. 10 in kleur
- , p. 36 afb.
- , pp. 36-37, met afb. 2 in kleur
- , p. 39 afb. 43 in kleur; p. 42
- , pp. 526-529, met afb. in kleur
- , pp.225-229, met afb. in kleur
- , nr. 33, met afb. in kleur
- , pp. 128-129, met afb. in kleur
- , p. 164-165, met afb. in kleur
- , p. 471, met afb. in kleur
- , p. 11, met afb. in kleur
- , p. 68, met afb. in kleur
- , p. 133, afb. in kleur
- , p. 27, met afb. in kleur
- , omslag en p. 64, afb. in kleur
- , p. 86, afb. kleur nr. 32
- , p. 131, afb. in kleur
- , p. 13, afb. 1 in kleur
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.15ADBF4D-E8AD-40C4-A441-78833D306F2C
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!