Centraal Museum Utrecht

  • Share
  • Download
Delen
Delen op Facebook
Delen op Twitter
Zelfportret met zwarte band Pyke Koch, 1937 https://www.centraalmuseum.nl/nl/collectie/8235-zelfportret-met-zwarte-band-pyke-koch https://www.centraalmuseum.nl/@@site-logo/logo-left-v2.svg

Zelfportret met zwarte band

Pyke Koch, 1937
  • + Objectgegevens − Objectgegevens
  • Share
  • Download

Koch putte in deze jaren zijn inspiratie uit de Italiaanse schilderkunst van de vroege renaissance. De kop met hoofdband is vermoedelijk geïnspireerd op Piero della Francesca’s frescocyclus De Legende van het Ware Kruis in de San Francesco kerk in Arezzo. Op enkele fresco’s komen figuren voor met (witte) hoofdbanden: de soldaten die voor het ware geloof strijden. Zo bezien afficheerde Koch zich anno 1937 in zijn zelfportret als een soldaat in dienst van een grotere zaak. Zijn kruistocht stond in het teken van het behoud van de westerse beschaving, niets minder dan dat. Diep onder de indruk van het boek Der Untergang des Abendlandes, in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw een bestseller van Oswald Spengler, was hij ervan overtuigd geraakt dat alleen een nieuwe sterke leider, een Caesar, de westerse cultuur van een moreel faillissement zou kunnen redden: de Italiaanse ‘Duce’ Benito Mussolini.

Midden jaren dertig van de vorige eeuw schilderde Pyke Koch drie zelfportretten, de enige in zijn oeuvre. Het eerste exemplaar vernietigde hij, het laatste werd in 1938 door Genootschap Kunstliefde ‘namens de Utrechtse burgerij’ aan het Centraal Museum geschonken ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het museum. De portretten zijn visueel verwant: de kop is licht gedraaid, bij de hals afgesneden en de kin is ietwat geheven. Bij Zelfportret met zwarte band is het contrast tussen de scherp afgetekende gelaatstrekken van de kop en de ongedefinieerde ruimtelijkheid van het hemelsblauwe fond perfect in balans. De zwarte hoofdband versterkt dit nog; Koch had deze toegevoegd omdat hij vond dat zijn voorhoofd op het eerdere portret van 1936 een te groot ononderbroken vlak was, naar hij jaren later zei. Dat mag zo zijn, maar er kan tevens een ideologische overweging hebben meegespeeld. De stilering van de wenkbrauwen en lippen, de starre blik in de ogen en het gemillimeterde haar wijzen erop dat het om een geïdealiseerd portret gaat. De hoofdband verleent de figuur een strijdvaardig imago.

Bij Zelfportret met zwarte band experimenteerde hij voor het eerst met tempera, een techniek die in de renaissance veel werd toegepast. Omdat tempera snel droogt gebruikte hij dat voor de ondergrond waarop hij het portret in de langzamer drogende olieverf schilderde. Het zachtblauwe fond en de manier waarop de plasticiteit van de kop uit fijne arceringen is opgebouwd, doen denken aan de schilderkunst van de vijftiende-eeuwse schilder Piero della Francesca. De kop met hoofdband is vermoedelijk geïnspireerd op Piero’s frescocyclus De Legende van het Ware Kruis in de San Francesco kerk in Arezzo. Deze legende verhaalt over de vondst van het kruis van Christus door de moeder van de Byzantijnse keizer Constantijn. In zijn machtsstrijd met een rivaliserende keizer beriep Constantijn zich op een hoger doel: het verslaan van de heidenen om het ware geloof te verspreiden. Hij liet zijn ridders strijden onder het teken van het kruis – de kruisridders. De legende van het ware kruis werd tot in de vijftiende eeuw gebruikt als oproep voor nieuwe kruistochten. Op enkele fresco’s van Della Francesca komen figuren voor met (witte) hoofdbanden: de soldaten die voor het ware geloof strijden. 

Toon alles + Toon minder -

 

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Zelfportret met zwarte band

Vervaardiger

Pyke Koch (Beek 1901 - 1991 Wassenaar)

Datering

1937

Materiaal / Techniek

olieverf op tempera op paneel

Inventarisnummer

8235

Objectnaam

schilderij

Verwerving

schenking 1938

Afmetingen

hoogte 34.5 cm
breedte 32.5 cm
hoogte (met lijst) 52 cm
breedte (met lijst) 49 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering op lijst m.o. (met witte verf): - Pyke Koch - '37
  • signatuur achterzijde midden (met inkt): P. Koch (signatuur is onderstreept)
  • opschrift achterzijde (met inkt): Deze schilderij is zoo // geschilderd dat zij // gedurende zéer // langen tijd geen // vernis nodig heeft. // Mocht afwrijven met brood // tenslotte de glans niet terugbrengen // dan kan men de schaduw [schaduw is onderstreept] partijen // in 't gezicht zeer dun // vernissen met vernis à retoucher // van Vibert (Lefranc) // (géén andere soort!)

Toon alles +Toon minder -

  • opschrift achterzijde (met inkt): NB // Als dit schilderij aangeslagen is // of zijn glans verliest dan moet// men het afwrijven met een stuk // van het binnenste van versch wit brood (geen oorlogsbrood!) [voorgaande tekst is doorgehaald] dus: géén vernis [geen vernis is onderstreept]
  • opschrift achterzijde, op lijst op etiket (met inkt): in '71 // blind geworden // vernis verwijderd // door P. Koch.
  • opschrift achterzijde op paneel (over vaag geworden inktlaag) (met inkt): achtergr.: // (Talens) (Schev.) (w. & n.) // caer - gr. aard (cob.gr.)

Geassocieerd onderwerp

kunstenaars (beeldende kunst) (Utrecht) (cultuur)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Motief

portret, zelfportret

Opmerkingen

Pieter Frans Christiaan (Pyke) Koch (Beek Ubbergen 1901 - Wassenaar 1991), studeerde rechten in Utrecht, was vanaf 1927 werkzaam als schilder, verbleef 1938-1940 in Italië. Vanaf 1940 woonde en werkte hij in Utrecht. Zijn stijl was het magisch realisme. Bij dit schilderij bezit het CM onder inv. nr. 8235 a een album ter herinnering aan het 100-jarig bestaan van het Stedelijk Museum op 5 sept. 1938, met de namen van de vrienden van het Museum die bijgedragen hebben voor verwerving van dit schilderij.

Documentatie

  • Années 30 en Europa : le temps menaçant 1929-1939, [exposition sous la direction de Suzanne Pagé et Aline Vidal] (Parijs, 1997), p. 156 afb. in kleur; p. 529
  • Art hollandais: la vérité en face, E. de Chassey, (Beaux-Arts : Chronique des Arts et de la Curiosité : Le Journal des arts, april 1994), pp 64-72, met afb. in kleur op p.71
  • De bange jaren '30. Neo-realisme in de Nederlandse schilderkunst, [inl. A.J. de Lorm] (Arnhem, 1960), cat. nr. 31

Toon alles +Toon minder -

  • La beauté exacte : de Van Gogh à Mondrian, catalogue Suzanne Pagé ... [et al.] (Parijs, 1994), p. 186, met afb. in kleur, cat. nr. 63, p. 303
  • Beeldende kunst 1850-2001, Marja Bosma (Utrecht, 2001), pp. 526-529, met afb. in kleur
  • Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag (Amsterdam, 2001), pp. 36-37, met afb. 2 in kleur
  • Beitel en palet : 150 jaar Genootschap Kunstliefde (Utrecht, 1957), cat. nr. 83, p. 29
  • Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 140 19x
  • Den Hollandske Kunstudstilling (Aarhus, 1949), cat. nr. 5
  • Het detail. Pyke Koch, Carel Blotkamp, (Kunstschrift, 2; 42, 1998), pp. 6-7
  • La diffusion du Surréalisme dans les pays néerlandophones 1920-1950, par José Vovelle ([Paris], 1984), band I, p. 304-305; band IV, afb. p. 81
  • Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping (Utrecht, 2012), nr. 33, met afb. in kleur
  • Dit is Nederland : in tachtig meesterwerken, Hans den Hartog Jager (Amsterdam, 2008), p. 164-165, met afb. in kleur
  • Dutch Art in Detail : Kunstwerken uit zeven eeuwen, Vormgeving Joost Grootens, tekst Liesbeth Helmus, Alied Ottevanger, Marja Bosma ... [et al.] (Eindhoven, 2014), p. 471, met afb. in kleur
  • Expositie van 19e en 20e eeuwse schilderijen uit eigen bezit (Utrecht, 1968), cat. nr. 21
  • Expositie van moderne schilderijen uit eigen bezit (Utrecht, 1967), cat. nr. 30
  • Geaarde kunst : Door de staat gekocht ´40-´45, Carel Blotkamp, Arno Bornebroek, Judith de Bruijn ... [et al.] (Arnhem, 2015), p. 68, met afb. in kleur
  • Geschiedenis van de provincie Utrecht [vanaf 1780-zie tot 1528 voor titelbeschrijving], coörd. red. C. Dekker, Ph. Maarschalkerweerd, J.M. van Winter ... [et al.] (Utrecht, 1997), p. 394 afb. in kleur
  • Hedendaagsche Nederlandsche schilderkunst : tentoonstelling georganiseerd op initiatief van de Vereeniging voor vreemdelingenverkeer, [de biografische bijzonderheden in dezen catalogus zijn geschreven door Jos. de Gruyter] (Utrecht, 1940), cat. nr. 29
  • Hoe abstracte kunst synoniem werd voor 'goede', zuivere kunst, Door Pieter van Os, (NRC Handelsblad, 27 juni 2014), C11
  • Kleine overpeinzingen : Kunst kijken in het museum, Rob van Gerwen (Utrecht, 2003), p. 401, nr. 10, met afb. nr. 10 in kleur
  • De kleine parade : een verborgen geschiedenis van Utrecht, Rob van Scheers (Amsterdam, 2008), p. 86, afb. kleur nr. 32
  • De kochiaanse komedie : Voetballers II (1958) van Pyke Koch, Susana Puente, (De witte raaf, 37, 217, mei-juni 2022), pp. 6-8
  • Kunst in crisis en bezetting : een onderzoek naar de houding van Nederlandse kunstenaars in de periode 1930-1945, Hans Mulder. met een voorw. van H.L.C. Jaffé (Utrecht, 1978), p. 60, afb. 8; p. 80
  • Kunst na 1850 tot heden [1955] (Utrecht, 1955), schilderkunst cat. nr. 66
  • Kunst na 1850 tot heden [1958] (Utrecht, [1958]), cat. nr. 121
  • Een kunstenaar in troebel vaarwater, Eddy de Jongh, (Kunstschrift, 54, 1, febr./mrt. 2010), p. 39 afb. 43 in kleur; p. 42
  • Kunstenaars van de Kultuurkamer : Geschiedenis en herinnering, Claartje Wesselink (Amsterdam, 2014)
  • De Maaltijd der Vrienden : kunstenaars in Bergen 1930-1935, met bijdragen van Alette Fleischer, Ida van Zijl ... [et al.]. red. Alette Fleischer, Alexander Valeton, Dorine van den Beukel (Amsterdam, 1994), p. 68, afb. in kleur; p.76
  • Magie en zakelijkheid : realistische schilderkunst in Nederland 1925 - 1945, Carel Blotkamp ... [et al.] (Zwolle, 1999), pp. 29-30, met afb. 17
  • Magisch realisme in Nederland : Raoul Hynckes, Pyke Koch, Carel Willink, [opgesteld door J. Buyck] (Antwerpen, 1971), cat. nr. 30, met afb.
  • Magisch Realisten en tijdgenoten in de verzameling van het Gemeentemuseum Arnhem, red. Jan Brand en Kees Broos. inl. John Steen. bijdr. Carel Blotkamp ... [et al.] (Zwolle, 1992), p. 24, met afb. nr. 20
  • Magisch Utrecht : beeldende kunst in de Domstad in de 20e eeuw, Jan Juffermans (Utrecht, 2010), pp. 128-129, met afb. in kleur
  • De man, de kunst en de politiek : Het sinistere en minutieus geschilderde werk van laatbloeier Pyke Koch is nog altijd populair. In hoeverre draagt het anti-moderne karakter daartoe bij?, door Koen Kleijn, (Museumtijdschrift [Vitrine], 30, 8, nov./dec. 2017), p. 27, met afb. in kleur
  • Meedogenloos zelfportret van Koch in Utrechts Centraal, B. Roodnat, (NRC Handelsblad, 1980-08-12), met afb.
  • Met stille trom : beeldende kunst en Utrecht sinds 1900 [1996], Jan Juffermans. J. Juffermans (Utrecht, 1996), pp. 109-110, met afb.; p. 120
  • Nederlandse kunst vanaf 1900, eindred. Cor Blok (Utrecht, 1994), p. 86, met afb. in kleur
  • Nederlandse schilderkunst : tussen detail en grandeur, Ad van der Blom, Ernest Kurpershoek, Claudia Thunnissen (Alphen a.d. Rijn, 1997), pp. 229-230, met afb. in kleur
  • Nederlandse zelfportretten van Vincent van Gogh tot heden (Dordrecht, 1966), cat. nr. 30
  • Niederländische Kunst der Gegenwart (Hagen, 1941), cat. nr. 62
  • Niederländische Kunst der Gegenwart [Osnabrück) (Osnabrück, 1941), cat. nr. 66
  • Niederländische kunst in Köln (Keulen, 1941), cat. nr. 41
  • Een nieuwe schepping van Pyke Koch, D. Hannema, (De Schouw [orgaan van de Nederlandse Kultuurkamer], 1, 1942-01-15), afb. op omslag
  • Omstreden magisch realist, Jeroen Kreule, (Algemeen Dagblad, 11 juni 2015), p. 11, met afb. in kleur
  • De onvoltooide van Cézanne : 40 korte beschouwingen over moderne kunst, Carel Blotkamp (Warnsveld, 2004), p. 99
  • Oog voor het oor in de portretkunst : De oren van Rembrandt door de ogen van Jan van Driel, Voorw. door Daan van Driel, tekst Wim van der Beek (Zwolle, 2020)
  • Op gezang en vlees belust : over leven, werk en stad van Jan Engelman, onder red. van Liesbeth Feikema, Roman Koot en Edwin Lucas (Utrecht, 2000), p. 57 afb.
  • Opmerkingen en beschouwingen. Pyke Koch, L. van Deyssel, (De Nieuwe Gids, 8; 57, 1942), pp. 65-67
  • Passages. Joris Ivens en de kunst van deze eeuw, Samenst. en red. André Stufkens ([Nijmegen], 1999), p. 169 afb. in kleur
  • Pyke Koch : réalisme magique aux Pays-Bas, [textes de Jörg Zutter, John Steen, José Vovelle, Bram Kempers] (Lausanne, 1995), cat. nr. 18, p. 24, afb. nr. 27 in kleur; cat. nr. 18, p. 72
  • Pyke Koch : schilderijen en tekeningen, red. Talitha Schoon, Dory Kicken, Karel Schampers. samenst. en red. oeuvrecat. Carel Blotkamp in samenw. met Dory Kicken. [bijdr. van] P.F.C. Koch, Carel Blotkamp, Bram Kempers, Marja Bosma en Louis van Tilborgh (Rotterdam, 1995), p. 51 afb. in kleur; cat. nr. 29, p. 214, met afb.
  • Pyke Koch [1941], Jan Engelman (Amsterdam, 1941), pp. 32-33, met afb.
  • Pyke Koch [1972], Carel Blotkamp (Amsterdam, 1972), pp. 89-91, met afb. 27; cat. nr. 26, p. 163, met afb.
  • Pyke Koch [1982], [rédigé par Carel Blotkamp] ([Paris], [1982]), [z.p.] cat. nr. 15, met afb.
  • Pyke Koch [Amsterdam] (Amsterdam, 1972), cat. nr. 10, met afb.
  • Pyke Koch [Morks-Magazijn], A. Bosman, (Morks Magazijn, 10; 42, 1940), pp. 483-484, met afb.
  • Pyke Koch en J.H. Moesman : uit de collectie van het Centraal Museum, Doris Wintgens Hötte (Zeist, 2007), pp. 12-13, met afb. in kleur
  • Pyke Koch's 'Zelfportret met zwarte band', F. Weitenberg, (AKT: Aktueel Kunsttijdschrift, 3, 4, 1980), pp. 49-53, met afb.
  • Pyke Koch. Schilderijen [Arnhem 1966] (Arnhem, 1966), cat. nr. 13; p. 8 afb.
  • Pyke Koch. Tentoonstelling en monografie, (Avenue box, 1972, november), p. 139; 141, met afb.
  • Pyke Koch. Twelve artists. A perspective of the Modernists. Selected by Charles J. Rolo, H. K[onigsberger], (The Atlantic Monthly, 4; 193, 1954), p. 146; p. 152 afb.
  • Pyke Koch: Zelfportret met zwarte doek, A. Heumakers, (De Revisor : tweemaandelijks literair tijdschrift voor Nederland en Vlaanderen, 1; 30, 2003), pp. 67-69, met afb.; p. 50 afb. in kleur
  • Reactie, A. Ouwerkerk, L. van Tilborgh, (AKT: Aktueel Kunsttijdschrift, 3, 5, 1981), pp. 81-82, met afb.
  • Relativerend Realisme (Eindhoven, 1972), tweede gedeelte, p. 37, met afb.
  • De schepping van Melle : visionair realist in de wereld van moderne kunst, Bram Kempers (Bussum, 2008), p. 36 afb.
  • Een schilderij centraal : Zelfportret met zwarte band van Pyke Koch, Annemiek Ouwerkerk en Louis van Tilburgh (Utrecht, 1980)
  • Schilderijen uit eigen bezit na 1850 (Utrecht, 1971), cat. nr. 207
  • Souvenir d'un Songe (Utrecht, 1991), prentbriefkaart
  • Tentoonstelling van werken van levende kunstenaars uit Noord- en Zuid-Nederland (Rotterdam, 1938), cat. nr. 53
  • Twee schilderijen. Pyke Koch (63): 'Als ik schilder vergeet ik alles', B. van Garrel, (Haagse Post, 1964-07-04), 18
  • Utrecht : tale of the city, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2022), p. 131, afb. in kleur
  • Utrechts verleden in vogelvlucht, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2017), p. 133, afb. in kleur
  • De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl (Utrecht, 1994), pp. 166-167, met afb. in kleur
  • Van Gogh bis Cobra : Höllandische Malerei 1880-1950, Geurt Imanse ... [et al.] (Stuttgart, [1980]), p. 216 afb.
  • Van Gogh tot Cobra : Nederlandse schilderkunst 1880-1950, Geurt Imanse ... [et al.] ([Amsterdam], [1981]), cat. nr. 105, p. 211, afb. 185 [ten onrechte wordt in publicatie vermeld: cat.nr. 103a]
  • Verleden in verf : de Nederlandse geschiedenis in veertig schilderijen, Hans den Hartog Jager en Pieter Steinz (Amsterdam, 2011), pp.225-229, met afb. in kleur
  • Vijftig jaar beeldende kunst in Utrecht, C.A. Schilp, (Jaarboek Oud-Utrecht, 1979, 1979), p. 154, met afb.
  • De vriendschapsbanden van Toorop, Koch en Rietveld, M. Meijer, (NRC Handelsblad, 1997-08-07), met afb.
  • De wereld achter Pyke Koch, L. van Ginneken, (De Volkskrant, 1980-08-09), met afb.
  • De Wereld van Pyke Koch, Marja Bosma, Andreas Koch, Roman Koot en Mieke Rijnders (Zwolle, 2017), omslag en p. 64, afb. in kleur
  • De werkelijkheid herondekt, W. Kotte, (Streven, 10; 14, 1961), p. 961
  • Het zelfportret van een der laatste elitairen. Pyke Koch: van een lovende beoordeling naar een politieke veroordeling, H. Mulder, (Vrij Nederland, 37; 41, 1980-09-13), met afb.

Tentoonstellingen

  • Collectieopstelling 2023 - zaal 10, Centraal Museum, Utrecht, 2023
  • De Wereld van Pyke Koch, Centraal Museum, Utrecht, 2017
  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016

Toon alles +Toon minder -

  • In de schaduw van morgen. Neorealisme in Nederland, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem, 2012
  • Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012
  • Soms ontsnapt er kunst. Een selectie uit de collectie 20ste eeuwse beeldende kunst, vormgeving en mode, Centraal Museum, Utrecht, 2011
  • Standpunten. Anders kijken naar de collectie moderne kunst, Centraal Museum, Utrecht, 2008
  • Pyke Koch en J.H. Moesman uit de collectie van het Centraal Museum, Slot Zeist, Zeist, 2007
  • Rietvelds Universum, Centraal Museum, Utrecht, 2004
  • Samenscholing van werken uit de collectie van het Centraal Museum, Centraal Museum, Utrecht, 2003
  • Revisor, Centraal Museum, Utrecht, 2003
  • Power up. Tussen ervaring en verwachting, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem, 1998
  • Charley Toorop, Gerrit Rietveld en Pyke Koch, Centraal Museum, Utrecht, 1997
  • Années 30 en Europe. Le temps menaçant 1929-1939, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs, 1997
  • Met stille trom, beeldende kunst en Utrecht sinds 1900, Centraal Museum, Utrecht, 1996
  • Koch in (nieuw) eigen bezit, Centraal Museum, Utrecht, 1995
  • Pyke Koch. Réalisme magique aux Pays-Bas, Museé des Beaux-Arts, Lausanne, Lausanne, 1995
  • Pyke Koch (1901-1991), Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam, 1995
  • De Utrechtse Parade 1495-1995, van Van Scorel tot Rietveld en Koch, Centraal Museum, Utrecht, 1994
  • Art Pays Bas XXe siècle. La beauté exacte. De Van Gogh à Mondrian, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs, 1994
  • Magisch realisten en tijdgenoten in de verzameling van het Gemeentemuseum Arnhem, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem, 1992
  • Souvenir d'un songe, Centraal Museum, Utrecht, 1991
  • Pyke Koch, Musée d'Art Moderne, Luik, Luik (plaats), 1983
  • Pyke Koch, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem, 1982
  • Pyke Koch, Institut Néerlandais, Parijs, 1982
  • Van Gogh bis Cobra, Rheinisches Landesmuseum, Bonn, 1981
  • Van Gogh tot Cobra, Centraal Museum, Utrecht, 1981
  • Van Gogh bis Cobra, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, 1980
  • Een schilderij centraal 6 : Zelfportret met zwarte band van Pyke Koch, Centraal Museum, Utrecht, 1980
  • Pyke Koch, Stedelijk Museum, Amsterdam, Amsterdam, 1972
  • Magisch realisme in Nederland. Raoul Hynckes, Pyke Koch, Carel Willink, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, Antwerpen, 1971
  • Expositie van 19e en 20e eeuwse schilderijen uit eigen bezit, Centraal Museum, Utrecht, 1968
  • Expositie van moderne schilderijen uit eigen bezit, Centraal Museum, Utrecht, 1967
  • Nederlandse zelfportretten van Vincent van Gogh tot heden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem, 1967
  • Nederlandse zelfportretten van Vincent van Gogh tot heden, Dordrechts Museum, Dordrecht, 1966
  • Pyke Koch. Schilderijen, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem, 1966
  • 4 Magisch realisten: Hynckes, Ket, Koch, Willink [georganiseerd door de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving], Noordbrabants Museum, Den Bosch, 1960
  • De bange jaren '30. Neo-realisme in de Nederlandse schilderkunst, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem, 1960
  • Beitel en palet. 150 Jaar Genootschap Kunstliefde, Centraal Museum, Utrecht, 1957
  • Den Hollandske Kunstudstilling, Rådhus, Aarhus, 1949
  • Niederländische Kunst der Gegenwart, Karl Ernst Osthaus-Museum, Hagen, 1941
  • Niederländische Kunst der Gegenwart, Schloss zu Osnabrück, Osnabrück, 1941
  • Niederländische Kunst in Köln, Kölnischer Kunstverein, Keulen, 1941/1/41
  • Hedendaagsche Nederlandsche Schilderkunst, Centraal Museum, Utrecht, 1940
  • Tentoonstelling van werken van levende kunstenaars uit Noord- en Zuid-Nederland, Volksuniversiteit Rotterdam, Rotterdam, 1938
  • Het Centraal Museum viert zijn 100-jarige bestaan. Één van de jubileumgeschenken is het schilderij "Zelfportret met zwarte band" van Pyke Koch, aangeboden door de Utrechtse burgerij., Centraal Museum, Utrecht, 1938
  • XXIa Esposizione Internationale d'Arte, Biënnale Venetië, Venetië, 1938

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.15ADBF4D-E8AD-40C4-A441-78833D306F2C

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Kijk verder

Het wachten

Het wachten

Pyke Koch, 1941

Nonnenglijbaan

Nonnenglijbaan

Pyke Koch, 1947

Portret H.M. de Geer

Portret H.M. de Geer

Pyke Koch, 1940

Dansende dronkaard

Dansende dronkaard

Pyke Koch, 1934

Portret van Titus Brandsma (1881-1942)

Portret van Titus Brandsma (1881-1942)

Pyke Koch, 1960 - 1961

Scrum IV

Scrum IV

Pyke Koch, 1979

Het uur U I

Het uur U I

Pyke Koch, ca. 1958

Portret Asta Nielsen

Portret Asta Nielsen

Pyke Koch, 1929

Leeuw in interieur II

Leeuw in interieur II

Pyke Koch, 1972

Green

Green

Pyke Koch, 1958

De vriendinnen

De vriendinnen

Pyke Koch, ca. 1955

Portret mr. L.J. van der Valk (1897-1975)

Portret mr. L.J. van der Valk (1897-1975)

Pyke Koch, 1958

Schietschijf

Schietschijf

Pyke Koch, z.j.

De oogst II (voorstudie)

De oogst II (voorstudie)

Pyke Koch, ca. 1950

Suicide et souvenir

Suicide et souvenir

Pyke Koch, 1928

Portret van mevr. Laure Henriette Gravin van Lynden van Sandenburg-Labouchere

Portret van mevr. Laure Henriette Gravin van Lynden van Sandenburg-Labouchere

Pyke Koch, 1958

De receptioniste

De receptioniste

Pyke Koch, 1978

Last summer

Last summer

Pyke Koch, 1972

Portret van barones J.C. van Boetzelaer (klein)

Portret van barones J.C. van Boetzelaer (klein)

Pyke Koch, ca. 1947

Stilleven met vogelkooi

Stilleven met vogelkooi

Pyke Koch, 1944

  • facebook
  • twitter
  • email
  • Whatsapp

Nieuwsbrief ontvangen?

Privacy statement

Aanmelden op nieuwsbrief mislukt.

Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt een e-mail die je inschrijving bevestigt.

logo-footer.svg

Contact

  • Agnietenstraat 1
  • 3512 XA Utrecht
  • info@centraalmuseum.nl

Openingstijden

  • Dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur
  • Plan je bezoek




  • Kunst, design, mode en geschiedenis in het Centraal Museum. Adembenemende tentoonstellingen. Het mooiste museum van Utrecht, met zonnig café en tuin.
  • Kunst, design, mode en geschiedenis in het Centraal Museum. Adembenemende tentoonstellingen. Het mooiste museum van Utrecht, met zonnig café en tuin.
Menu
Geavanceerd zoeken...
  • Plan je bezoek
    • Zien en doen
    • Praktische informatie
    • Onderwijs, groepen & families
    • Zaalverhuur
  • Ontdek het museum
    • Verhalen
    • Bekijk de collectie online
    • Tentoonstellingsarchief
    • Podcasts
    • Tentoonstellingslijnen
    • Publieksprogramma's
    • Over de collectie
  • Over het museum
    • Steun het museum
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Nieuws & pers
    • Klantenservice & contact
    • Voorwaarden
  • ENGLISH | DEUTSCH