Een van de joligste catalogi, althans qua tekst, hoort bij een tentoonstelling die in 1952 door de Nederlandse Vereniging van Vakfotografen NFPV [zie noot] was opgezet en in mei van dat jaar het Centraal Museum aandeed. "Reeds eeuwen voor Christus hadden de Egyptenaren een gewoonte van dood te gaan. Zij werden dan begraven en daarmee was het leven voor hen uit." Waarna een verhaal volgde over farao's die zich lieten vereeuwigen als mummies in een geheime kamer in een piramide. "Helaas, wij hebben geen duizend slaven tot onze beschikking, noch de kundigste van alle Egyptische beeldhouwers. En dus is het eeuwig leven ons niet beschoren? Hoort vrienden, toch wel: wij hebben fotografen. Zij zijn onze slaven en het fotolijstje is onze pyramide. Dank zij de fotograaf duurt onze bruiloft niet één dag, maar een huwelijksleven lang. Elk moment van die dag kan ik conserveren dank zij de foto. En u hoeft niet weemoedig te zijn omdat over een jaar die kleuter van u zo veranderd zal zijn, u kunt hem immers met al zijn grappige snuiten en dribbelmanieren 'vastleggen': als u de vakman van de fotografie ontbiedt, de kundigste het liefst." Welk verhaal nog even doorgaat, en eindigt met de leuze "De foto spreekt tot iedereen, en altijd, en overal."

In de tentoonstelling waren foto's opgenomen van onder meer George Braun, Martien Coppens, Willy de Greef, Cis van de Heuvel, Mathieu Koch, Willy Schurmann en Franz Ziegler, maar ook van persbureaus en fotostudio's.

De opening werd verricht door de Utrechtse burgemeester C.J. de Ranitz. Hij zei onder meer: "Duidelijk valt hier het licht op het goede vakwerk. Dit is iets dat op zo menig gebied door deze tijd van mechanisatie en massaproductie wordt bedreigd; daarom doet het goed zich hier omringd te zien door ambachtelijke, met liefde vervaardigde werkstukken. (…) Geslaagd is een foto als de beschouwer mede de emotie ondergaat, die de fotgraaf onderging bij de aanschouwing van zijn object. Wanneer men denkt aan de enorme vlucht die de fotografie heeft genomen en ziet, hoe zij op allerlei gebied zich onmisbaar heeft gemaakt, of welke diensten zij de wetenschap bewijst, dan kan men, waar hier het beste van het beste aan foto’s getoond wordt, slechts erkentelijk zijn voor het initiatief, dat Utrecht de primeur dezer expositie bezorgde."

noot: NFPV stond voor Nederlandsche Fotografen Patroons Vereeniging, de naam bij de oprichting in 1919. De vereniging van vakfotografen heet tegenwoordig BFN (Beroeps Fotografen Nederland).

Documentation

  • Fotografie : kunst en ambacht, Nederlandse Federatie van Patroons-Verenigingen (Den Haag, 1952) (40 p.)

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!