Het schilderij 'Gezicht op het Koningsplein te Amsterdam bij avond' van Jan Sluyters (1881-1956) was in september 1966 het Kunstwerk van de maand. Het doek uit ca. 1927 werd toen als volgt omschreven: "De verkeersstroom met een helverlichte, van rechts komende tramwagen als kern, wordt als het ware de lichte trechter der Leidsestraat ingezogen die midden op de achtergrond het huizenfront der Herengracht doorbreekt. In niet geringe mate ontleent het schilderij zijn sterke dynamiek aan de strijd tussen enerzijds de maneschijn en anderzijds het kunstlicht der lichtreclames en helle onderpuien der hoekpanden, alsmede aan het paar dat op de toeschouwer toekomend, de middenvoorgrond beheerst. De maanbeschenen koepeltjes der hoekgevels en de spitse, donker silhouetterende torentjes der neogotische kerk 'De Krijtberg' aan de Singel rechts, onderbreken met verticale accenten de langgestrekte horizontaal die, dwars door het beeldvlak, het lichte plein van de donkere huizen scheidt. Aan tram, auto's, fietsen en voetgangers geeft Sluyters zodanige vaart, dat zijn schilderij aan monumentaliteit een grote beweeglijkheid paart. Hij illustreert de bekoring der Amsterdamse binnenstad die, ook waar een groot verleden spreekt, deel heeft aan het volle leven."

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een of meerdere objecten uit de collectie van het Centraal Museum.

• Kunstwerk van de maand september 1966, Centraal Museum (Utrecht, 1966)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.8EE1A163-24CB-45C8-950A-B206A78992B4