Le Guess Who? is een festival voor eclectische en experimentele muziek en cultuur uit de hele wereld. Het festival zet verschillende vormen van cultuurmanifestaties in de schijnwerpers die elders zelden een podium krijgen, maar zeker prikkelen en inspireren. De vijftiende editie vindt plaats van 10 tot en met 13 november 2022 in Utrecht. Vier dagen lang laat het festival de stad Utrecht zinderen met shows van meer dan 150 artiesten die optreden in poppodia, theaters, kerken, oude fabrieken - en in musea! Met je Le Guess Who? ticket kun je bovendien het gehele festival gratis het Centraal Museum bezoeken. Op 12 en 13 november organiseert Le Guess Who? filmvertoningen in de Tuinzaal van het Centraal Museum.

Everybody in the Place: An Incomplete History of Britain 1984-1992

In Everybody in The Place: An Incomplete History of Britain 1984-1992 (2018) onderzoekt Jeremy Deller de sociaal-politieke geschiedenis en de hedendaagse erfenis van de ‘Second Summer of Love’. Gebaseerd op een waargebeurde lezing die hij gaf aan een klas A-level Politics-studenten, gebruikt Deller zeldzame en ongeziene archiefbeelden om zijn verhaal over deze belangrijke culturele beweging te illustreren.

Deller's film kijkt in detail naar de sociale samenstelling van Groot-Brittannië in het midden tot het einde van de jaren tachtig, van de eerste golf van hysterie en laster die acid house begroette, tot zijn wedergeboorte via de geweldig bezochte raves van 1988-1990 en uiteindelijk zijn ondergang als een revolutionair kracht tegen eind 1993.

Jeremy Deller (1966) studeerde kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute en aan de Sussex University. Deller won de Turner Prize in 2004 en vertegenwoordigde Groot-Brittannië op de 55e Biënnale van Venetië in 2013. Hij heeft de afgelopen twee decennia projecten geproduceerd die de conventionele kaart van hedendaagse kunst hebben beïnvloed. Hij begon begin jaren negentig kunstwerken te maken, die hij vaak buiten conventionele galerieën liet zien.

PRAKTISCHE INFORMATIE

12 en 13 november

13:30: Zaal en bar open
14:00: Eerste filmvertoning