Eten verbindt en heelt. Samen met KIP Republic introduceert Keti Koti Utrecht Free Heri Heri in Utrecht: een traditionele maaltijd die door tot slaaf gemaakten werd gegeten. Het gerecht staat symbool voor veerkracht en vrijheid. Heri heri betekent helen, een belangrijk element in de herdenking en viering van het trans-Atlantische slavernijverleden. In die tijd ontwikkelden de tot slaaf gemaakte mensen het gerecht heri heri. Dit bestaat uit aardvruchten, cassave, zoete aardappel, groene en gele bananen, gebakken zoute vis (bakkeljauw) en een gekookt ei. Met het project Free Heri Heri zorgt KIP Republic dat door heel Nederland gratis maaltijden worden uitgedeeld ter nagedachtenis van de slavernijgeschiedenis. Het bereiden ervan gebeurt in de keuken van EKKO (Bemuurde Weerd Westzijde 3, 3513 BH Utrecht). Op 30 juni en 1 juli worden er maaltijden op verschillende plekken in Utrecht uitgedeeld, waaronder in de museumtuin.

Waarom?

Door het nuttigen van de maaltijd en het voeren van gesprekken met elkaar hopen we meer bewustwording te creëren tijdens dit herdenkingsjaar. Zo leren museumbezoekers meer over de geschiedenis en actualiteit rondom Keti Koti. Bovendien ontvangt iedereen een boekje met informatie rondom het gerecht en de geschiedenis: You eat, you learn.

praktische informatie

Datum en tijd 30 juni & 1 juli, vanaf 12.00 tot 16.30 uur
Locatie Museumcafé Centraal & museumtuin
Prijs Gratis