Op een paar donderdagen per jaar houdt het Centraal Museum de deur tot laat open om meer kunst, lokale creatievelingen en nieuwsgierig publiek te verwelkomen op een speciaal evenement: Centraal Laat. Tijdens deze avonden worden de tentoonstellingsruimtes gevuld met live muziek en optredens. Gasten worden uitgenodigd om mee te doen door middel van workshops en lezingen. Elke Centraal Laat is ontworpen in nauwe samenwerking met Utrechtse vaandeldragers en nieuwkomers en is gebaseerd op de onderwerpen van de huidige tentoonstelling om de gasten een nieuwe, verfrissende ervaring te bieden.

Op 4 april slaan het Centraal Museum en FAAM Utrecht de handen ineen en trakteren ze je op een verrassend programma met live muziek, workshops, panel talks en unieke speed tours door de tentoonstelling Op scherp. De line-up wordt aangevuld door muzikale live acts van DJ Guenter Råler samen met Telemagic en DJ Minka. Sanneke Kleingeld en Victor Bontje verzorgen een bijzondere workshop schilderen met geluid. Mis het niet, boek nu je tickets!

TIMETABLE

FAAM Logo.jpg

FAAM

Organisatie FAAM Utrecht verbindt jonge makers en denkers door kunst en wetenschap. Op 4 april verzorgt FAAM een groot deel van de programmering met panel talks, speed tours, workshops en een live DJ act.

WhatsApp Image 2023-10-12 at 15.18.58.jpeg
VIXEN (live)

Queer rapduo VIXEN stelt maatschappelijke kwesties aan de haak. Tijdens de Centraal Laat editie op 4 april hebben ze zich laten inspireren door de werken van Joan Semmel, die nu te zien zijn in de tentoonstelling Op scherp.

portret_collabsletten.JPG

Collabsletten workshop

Ga zelf aan de slag in het Museumcafé en creëer je eigen stilleven op de ramen van het café. Samen met Collabsletten kijk je naar een andere manier naar de ruimte om je heen en teken je vormen en lichamen die je in je omgeving tegenkomt.

Panel talks

Ga in gesprek met makers en denkers Jhonie van Boeijen, Anouk van Amsterdam en Nonna Hoogland over het toe-eigenen van het vrouwelijk lichaam, de rol van historische en hedendaagse beeldcultuur in de kunst van de nieuwe generatie en over de vraag wiens realisme fotorealisme is.

Speed tours

Zet je roze bril even af en kijk met een frisse blik naar de tentoonstelling Op scherp. In een rap tempo (max. 15 minuten) nemen ervaren gidsen je mee. Maak kennis met verschillende blikken: de male en de female gaze. Ontdek de genderstructuren die invloed hebben (gehad) op het ontstaan van werk in Op scherp en ga in gesprek over de veranderende dynamiek tussen kunst en gender.

roBot festival.jpeg

DJ Guenter RålerTelemagic

Guenter Råler is een Italiaanse producer, DJ en beeldend kunstenaar die nu in Nederland woont. Hen DJ-stijl richt zich op avant-gardistische elektronische muziek, baile funk, edits en onconventionele ritmes, waarbij verschillende genres kruisen in een high-energy reis. Guenter Råler stond eerder al op Lentekabinet, ADE, HÖR radio, Le Guess Who? en Garage Noord en draaide met artiesten als Giant Swan, Clara!, Himera, Torus, Danny L. Harle, Kedr Livanskiy, Object Blue en meer.
Guenter Råler is momenteel resident DJ bij Stranded FM radio, waar hen een experimentele/future club show genaamd Sound Extremism hostte, en is organisator van queer evenementen met Queer in Wonderland, FLUID. en CLUB Hits Different. Luister hier naar Guenter Råler.

Collectief Telemagic verkent de kunst- en technologische wereld door middel multizintuiglijke interventies. "Spiritual surfers" Cyanne van den Houten, Ymer Marinus en Roos Groothuizen creëren tijdens Centraal Laat een immersieve ervaring tijdens de live set van DJ Guenter Råler.

Minka_THFradio.jpg

DJ MINKA

MINKA wisselt stemmingen en genres net zo af als haar steden (Utrecht, Oslo, Berlijn en sinds kort Rotterdam). Deze verschuivende landschappen komen tot uiting in haar selecties: experimentele en percussieve elektronische muziek, allemaal getint met een beetje somberheid. Luister hier naar MINKA.

Schilderen met geluid

Creëer een eigen soundtrack bij een werk vanuit de collectie onder begeleiding van props, zoals microfoons en materiaal dat geluid maakt. De workshop wordt geleid door Sanneke Kleingeld en Victor Bontje.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien