Johannes Hendrikus (Joop) Moesman (1909-1988) wordt gezien als de grootste surrealistische schilder van Nederland. Dit voorjaar toont het Centraal Museum Utrecht het oeuvre van de Utrechtse autodidact naast dat van internationale collega-surrealisten. Maar er is meer te beleven. Moesmans werk fungeert namelijk als wegwijzer naar een groter thema: mannelijkheid en vrouwelijkheid in de jaren 1930. De surrealisten waren qua beeldtaal seksueel bevrijd, maar zaten wel degelijk vast in traditionele rolpatronen. Terwijl mannelijke surrealisten de vrouw verheerlijkten als muze of lustobject, onderzochten vrouwelijke surrealisten hun eigen subjectieve werelden. En op de tentoonstelling De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen is extra veel ruimte voor dit vrouwelijke perspectief. Schrijf u in voor de lezing van kunsthistorica Muriel de Beer en leer Moesman, zijn werk, de surrealisten en hun verzet tegen een verstikkende tijdgeest beter kennen.

Praktische Informatie

Datum Zondag 8 maart
Tijd  11.30-12.30 uur + 13.30-14.30 uur
Locatie Auditorium, Centraal Museum.
Prijs € 18,00
Tickets Kaartverkoop via de site van de Vrije Academie.
Let op De kosten voor deze lezing zijn exclusief entreebewijs museum. Klik hier voor entreeprijzen van het Centraal Museum.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien