Deze zomer presenteert het Centraal Museum voor de tweede keer Centraal Live! Dit jaar staan er maar liefst vijf zomeravonden gepland in de binnentuin van het museum. Allerlei soorten muziekstijlen komen voorbij: van pop tot jazz, en van wereldmuziek tot klassiek. In de mooie museumtuin raak je vervoerd naar een ontspannen, muzikale wereld. Het programma is samengesteld door jazz-zanger Henk Kraaijeveld.

Ook een hapje eten en lekker borrelen? Dat is de gehele avond mogelijk. Drankjes en hapjes haal je af in het museumcafé.

26/09 - VERS uit Utrecht

d203a2a5-55cf-4e0e-95e4-6fd874e878f5.png

VERS uit Utrecht: muzikale poëzie | 26 september 2021

Toegang: 20 euro | Tickets
Muzikanten en dichters: ze hebben wat met elkaar en willen soms liever de ander zijn. Na het succes van vorig jaar brengen we opnieuw een ode aan de Nederlandse poëzie. Verwacht kruisbestuivingen tussen tekst en melodie, gezongen gedichten en sfeervolle klanken. Met Martje Wijers (Nederlands Kampioen Poety Slam 2020),
Lucienne Lardenoye (zang en piano), Irene Hartkamp (zang en gitaar) en Henk Kraaijeveld (zang en piano).
Let op: dit concert begint om 19:00 en eindigt rond 21.00 uur. Inloop 18:00.

Al geweest:

0820 Jim vd Zee (c) Sam Wagenaar.jpg

Jim van der Zee | 20 augustus 2021

Gitarist en zanger Jim van der Zee speelt net zo lief op een plein in een zomerse stad als voor televisiepubliek - in 2018 won hij the Voice of Holland. De man met de prachtige diepe stem begon met spelen toen hij zes jaar was, daarbij geïnspireerd door zijn vader die ’s avonds aan zijn bed liedjes voor hem speelde. In 2018 bracht Jim 'Where I Come From' uit, een eerbetoon aan de legendes die hem inspireerde en de nummers die hij op straat speelde. Inmiddels is 'Starting the Engine' overal te beluisteren, zijn eerste album met eigen werk.

Website | Youtube

0821 Jessica 3 (c) Merel Arnoldus-2.jpg

Jessica Manuputty | 21 augustus 2021

Zangeres Jessica Manuputty wil het liefst heel Nederland raken met ‘lagu-lagu’, Molukse traditionele liedjes. In 2017 bracht ze haar eerste soloplaat 'TOMA!' uit, een verzameling van haar lievelings lagu-lagu. Voordat Jessica debuteerde als solist, deed ze backing vocals voor artiesten als Postman, Jett Rebel en het Metropole Orkest. In de museumtuin zal Jessica liedjes spelen van haar eerste plaat en een voorproefje geven van wat er op haar nieuwe album te horen is.

Website | Youtube

thumbnail_Ramon en Julia.png

Julia Philippens ontmoet Ramon Valle | 3 september 2021

Toegang: 20 euro | Tickets
Pianist Ramon Valle en violiste Julia Philippens zijn elkaar in de jazz-scene geregeld tegengekomen. Beide alleskunners bewegen zich moeiteloos binnen verschillende stijlen muziek, van klassiek tot jazz. Vorig jaar nodigde Julia Ramon uit om samen een van zijn composities uit te voeren in het programma Podium Witteman. Ze zullen op 3 september stukken meenemen die veel voor hen betekenen: verhalen van Ramon uit Cuba, waar hij opgroeide, en persoonlijke anekdotes van Julia. Het kan niet anders dan dat deze muzikale ontmoeting zal leiden tot onverwachte en spannende improvisaties.

thumbnail_Screenshot 2021-06-14 at 18.11.52.png

Trio Açai: een avond in Rio | 4 september 2021

Toegang: 20 euro | Tickets
Voor Femke Smit (zang), Daniel de Moraes (gitaar, cavaquinho) en Felix Hildenbrand (bas) is de Braziliaanse cultuur een tweede natuur. Trio Açai legt de nadruk op de intieme kant binnen de Braziliaanse muziek: de ingetogen klanken van de Samba, de Música Popular Brasileira en de Bossa Nova. Het trio brengt een hommage aan de grote helden van de Braziliaanse muziek als Nelson Cavaquinho, Chico Buarque, Djavan en Milton Nascimento.

Beelden: Felipe Pipi, Merel Arnoldus, Bas Wijers, George Shahda, Sam Wagenaar, Hans Speekenbrink, Andreas Terlaak, Fred Polet

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien