Joost Droochsloot painted his hometown from the west, around 1663. Utrecht was still almost entirely contained within its centuries-old walls: city and countryside were clearly divided. Ten years later, Droochsloot’s Utrecht skyline had changed completely. During a violent summer storm in 1674, several church towers and the nave of the Dom collapsed under strong winds. Only two of the windmills on the city walls were left standing. [text 2023]
Title
Gezicht op de stad Utrecht
Artist
Joost Cornelisz. Droochsloot (Utrecht na 1585 - 1666 Utrecht)
Dating
1650 - 1665
Material and technique
Object number
2298
Object type
Acquisition
schenking voor 1838
Dimensions
hoogte 64.2 cm
breedte 224.3 cm
hoogte (met lijst) 78.4 cm
breedte (met lijst) 237.2 cm
Inscriptions and markings
- geen
What
When
More of the same motive
Remarks
Op de voorgrond agrarische gebied. De stadsmuur tekent zich af met in het noorden de Plompetoren en in het zuiden de Smeetoren en de Bijlhouwerstoren als verhogingen. Achter de stadsmuur van noord naar zuid (van links naar rechts) de Jacobikerk, de Janskerk, de stadhuistoren, de Pieterskerk, de Dom, de Buurkerk, de Bisschopshof, de Hiëronymuskapel, de Paulusabdij, de Mariakerk, de Catharinakerk, de kapel van het Ursulaklooster, de Weeskerk (voormalig Regulierenklooster), de Geertekerk, de Nicolaïkerk en het Nicolaïklooster. Dit panorama stond vanaf de opening in 1838 opgesteld in het Stedelijk Museum. In 1873 werd het in bruikleen gegeven aan Museum Kunstliefde, maar in 1877 werd het wegens groot historisch belang teruggehaald naar het Stedelijk Museum. Gravure met dezelfde compositie door Jan Hendricksz. Verstraelen, 'Gezicht op de stad Utrecht vanuit het westen', 1625, naar een onbekende tekening door J.C. Droochsloot. Een belangrijk verschil tussen de gravure en het schilderij is gelegen in de figuren op de voorgrond. Op het schilderij bevinden zich hier twee deftige paren, een bedelaar ern een knecht die een schimmel aan de teugels houdt. Op grond van de kleding van de figuren moet het schilderij omstreeks 1650-1665 worden gedateerd. Zie ondermeer Acket 1932, pp. 33-34 en De Meyere 1988 (e), pp. 41-52.
Documentation
- De Utrechtse Pieterskerk, red. Kaj van Vliet ; auteurs Frans Kipp ... [et al.] ;tek. Daan Claessen, (Oud-Utrecht : tijdschrift voor geschiedenis van stad en provincie Utrecht, 94, 3, juni 2021), pp. 22-23, afb. in kleur
Exhibitions
- Collectie Centraal, Centraal Museum
- De gezonde stad, Centraal Museum
- Ommuurde Stad, Centraal Museum
- TROTS VAN DE STAD: De Utrechtse Domtoren, Centraal Museum
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum
- Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum
- 750 jaar gotische Domkerk, Centraal Museum
- Markten in Utrecht, Centraal Museum
- Tegen de Vrede! Utrecht en de vredesonderhandelingen in Munster, Domkerk Utrecht
- Mestres do Século de Ouro na pintura holandesa, Pinacoteca do Estado
- Dutch Masters from the Golden Age, Museo National de Bellas Artes
- Van Aalmoes tot AOW, zes eeuwen ouderenzorg in een Nederlandse stad, Centraal Museum
- Masters of Utrecht : 17-19th century paintings from the collection of Centraal Museum Utrecht, Huis ten Bosch
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Barcelona)
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Bilbao)
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Madrid)
- Utrecht op schilderijen, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.FBDA2581-9093-495E-BAC2-42444956FCA3
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!