Kinship Journeys
Hussein Chalayan, 2003
In 2003 presenteerde Chalayan Kinship Journeys, in de tentoonstelling Woman by in het Centraal Museum. Daarna maakte de installatie onderdeel uit van zijn pret-a-portershow in Parijs. Kinship Journeys is exemplarisch voor de conceptuele manier van werken van deze modeontwerper. In zijn collecties en modeshows is altijd een boodschap of diepere betekenis te vinden maar ook: ‘mijn werk is altijd gebaseerd op een idee en uiteindelijk gebruik ik het lichaam als model’, wat hem in essentie een modeontwerper maakt. Chalayan permitteert het zich om over de modegrenzen heen te kijken en in de mode andere disciplines te integreren, om zo uiting te geven aan zijn idee. De titels van zijn werk vormen vaak een aanwijzing voor het verhaal dat hij met zijn collecties wil vertellen zoals Before Minus Now (2000) of Ambimorphous (2002). Regelmatig is het onderwerp nauw verbonden met wat er in de wereld speelt of wat hem persoonlijk raakt. Thema’s zoals reizen, etniciteit en ontheemding komen voor in zijn ontwerpen, evenals de nieuwsgierigheid naar nieuwe technologieën en het spelen met de reële en virtuele wereld.
Kinship Journeys bestaat uit een aantal objecten waaronder een trampoline, een biechthokje, een doodkist in de vorm van een boot, een bank en een digitale klok, allemaal uitgevoerd in meranti. De verschillende elementen refereren aan katholieke gebruiken. In het biechthokje zitten lades waarin, zoals de lichtkrant aangeeft, een zaadje kan worden geplant met je naam erbij. Daarna laat de lichtkrant weten dat ‘je zonden zich zullen manifesteren als fruit of een bloem’. Bij de trampoline hoort een model in een zwart kledingstuk, waaraan twee grote zwarte ballonnen de schouderbanden van het jurkje een beetje omhoog tillen. De doodkist in de vorm van een boot verwijst zowel naar de sterfelijkheid als naar de redding. Een ander kledingstuk dat bij de installatie hoort lijkt op het eerste gezicht een gewone jurk. Wanneer de zakken worden los geritst, blijkt het kledingstuk echter multifunctioneel, zoals de naam
Airbag Dress al verraadt. De zakken veranderen als het ware in een reddingsvest. Bij elk object worden instructies gegeven voor de ‘gebruiker’.
Kinship Journeys is niet de eerste installatie waarbij Chalayan zijn inspiratie uit meubels haalt. Het werk kan worden gezien als een vervolg op de collectie Afterwords (2000), waarin een tafel en vier stoelen een draagbaar ‘huis’ bleken te vormen. De hoezen van de stoelen veranderden in jurken, de stoelen werden
ingeklapt tot koffers en de tafel werd getransformeerd tot rok.
Toon alles +
Toon minder -
Dit object is nu niet in het museum te zien
aankoop met steun van de Mondriaan Stichting 2003 (Deze installatie is in opdracht van het Centraal Museum gemaakt voor de tentoonstelling 'Woman by ...', 2003.)
- opschrift bovenzijde biechtstoel/altaar (digitaal): zie specificatie, mei 2004
- Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping (Utrecht, 2012), nr. 46, met afb. in kleur
- Fashination, red . = ed. Salka Hallström Bornold ... [et al.] (Stockholm, 2004), pp. 36, 114-115, afb. in kleur (modeshow Parijs, voorjaar 2003)
- Hussein Chalayan, essays Caroline Evans ... [et al.] ; fotografie Chris Moore, Marcus Tomlinson (Groningen, 2005), pp. 136-145, met afb. in kleur
Toon alles +Toon minder -
- The ideal woman, ed. José Teunissen & Jan Brand; with Alex de Vries and Dorine Duyster (Amsterdam, 2004), pp. 72, 81; p. 39, p. 116, afb. in kleur
- De ideale vrouw, ed. José Teunissen & Jan Brand; with Alex de Vries and Dorine Duyster (Amsterdam, 2004)
- The museological thread, Errol van de Werdt, (Textile textures : multithreaded narratives), p. 106-107, afb. in kleur, p. 108, tekst
- Nieuw in Nederland : [Kinships journeys van Hussein Callayan], prod. Ellis van Doorn ; regie Joost van Krieken (2008)
- Textile textures : multithreaded narratives, ed. by Marta Kowalewska (Milan, 2024), p. 106-107, afb. in kleur; p. 108, tekst
- Das untragbare Kleid, Barbara Vinken, (Dressed! - art en vogue), p. 264, afb. in kleur
- Woman by : Vivienne Westwood, Christian Dior Couture, Maison Martin Margiela, Junya Watanabe, Ann Demeulemeester, Veronique Leroy, Bernhard Willhelm, Viktor & Rolf, Hussein Chalayan, samenst. Maarten Spruyt, José Teunissen. red. = ed. José Teunisen. einred. = final ed. Meta Knol. auteurs = authors Jetty Ferwerda, Gert Jonkers, José Teunissen. [intr. Sjarel Ex] (Utrecht, 2003), p. 70-71
- Hussein Chalayan, Power Station of Art, Shanghai, 2021
- Hussein Chalayan, récits de mode, Musée des Arts Décoratifs, Parijs, Parijs, 2011
- Hussein Chalayan: 1994-2010, Istanbul Modern, Istanbul, 2010
Toon alles +Toon minder -
- Hussein Chalayan, Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg, 2005
- Hussein Chalayan, Groninger Museum, Groningen, 2005
- Vis Vitalis installaties, Centraal Museum, Utrecht, 2004
- Woman by Vivienne Westwood, Christian Dior Couture, Maison Martin Margiela, Junya Watanabe, Ann Demeulemeester, Veronique Leroy, Bernard Willhelm, Viktor & Rolf, Hussein Chalayan, Centraal Museum, Utrecht, 2003