De verleidelijke en ideale vrouw anno 2003
Van 31 januari tot en met 18 mei 2003 stond in het Centraal Museum vier maanden lang de ideale vrouw centraal. Wat zien hedendaagse modeontwerpers als het toppunt van vrouwelijkheid en verleidelijkheid en hoe belangrijk is die ideale vrouw in hun werk? Wie zijn de sterren die ze vroeger bewonderden? Wat is in de loop der jaren veranderd aan hun smaak?
In het Centraal Museum presenteerden negen modeontwerpers hun visie op vrouwelijkheid anno 2003 in de vorm van een installatie, elk in een ruimte van circa 100 m2. Christian Dior Couture liet acht spectaculaire couture-stukken van voorgaande seizoenen zien. Hussein Chalayan ontwierp dertien 'Objects of Contemplation': kleding in de vorm van meubilair. Viktor & Rolf maakten een installatie op basis van hun 'chroma-key-collectie' (winter 2002/2003).

Uit de toelichting op dit onderdeel dat georganiseerd was in het kader van het thematisch programma 'De Verleiding':
"Typerend voor dit tijdsgewricht is dat elke ontwerper een heel eigen soort vrouwelijkheid en verleidelijkheid neer heeft gezet. Het type vrouw dat Martin Margiela neerzet (balkje voor de ogen) is een heel andere dan de uitbundige en vrouwelijke vrouw van Vivienne Westwood. De mode van nu schotelt niet langer één ideaaltype voor. Dat heeft deels te maken met de diverse culturele achtergronden van de ontwerpers. De westerse smaak domineert al lang niet meer in Parijs, zo blijkt uit de populariteit van Japanse ontwerpers als Junya Watanabe en Yohji Yamamoto, maar ook uit de ontwerpen van Hussein Chalayan, die van Turks/Cypriotische afkomst is. Minstens even belangrijk is dat vrouwen anno 2003 weer op en top vrouwelijk mogen zijn met bont, handtas en hakken zonder dat ze als slachtoffer van een mannenmaatschappij worden afgeschilderd. Is de vrouw politiek en sociaal een ander wezen? En: heeft dat effect op wat een vrouw verleidelijk en mooi maakt?"
Om het beeld anno 2003 te verscherpen werden dwars door de ruimte heen de vrouwelijke idealen uit het verleden gepresenteerd via historische mode-iconen uit de eigen collectie van het Centraal Museum.

Vormgever

Maarten; House of Orange Spruyt

• Fashion Talks .... : On Museum (The Journal of The Kyoto Costume Institute), The Kyoto Costume Institute (Kyoto, 2018), 48 p.
  • The ideal woman, ed. José Teunissen & Jan Brand; with Alex de Vries and Dorine Duyster, SUN (Amsterdam, 2004), 127 p.
  • De ideale vrouw, ed. José Teunissen & Jan Brand; with Alex de Vries and Dorine Duyster, SUN (Amsterdam, 2004), 127 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.2B287422-C0A4-4377-83D0-531B56773D25