In aanwezigheid van Monique van Daalen, de Nederlandse ambassadeur in Duitsland, en Peter Vermeij, de Nederlandse Consulaat-Generaal in München, werd vandaag de samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen het Centraal Museum in Utrecht en de Bayerische Staatsgemäldesammlungen rond de ambitieuze tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa.

Voor een schilderij van Gerard van Honthorst in de Alte Pinakothek in München zetten Marco Grob, zakelijk directeur Centraal Museum, en Dr. Bernhard Maaz, directeur-generaal van de Bayerischen Staatsgemäldesammlungen, beiden hun handtekening onder het contract. Vorig jaar, op 13 april 2016, werd al een intentieverklaring getekend tussen de twee musea in aanwezigheid van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima.

Utrecht, Caravaggio en Europa

In de tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa staan de Europese navolgers van Caravaggio centraal, met name de Utrechtse Caravaggisten. Te zien zijn circa 70 meesterwerken van 17 kunstenaars. Naast de Utrechters Dirck van Baburen, Hendrick ter Brugghen en Gerard van Honthorst, onder meer: Caravaggio, Orazio Gentileschi, Bartolomeo Manfredi, Valentin de Boulogne, Simon Vouet en José de Ribera.
De tentoonstelling is van 16 december 2018 t/m 24 maart 2019 te zien in het Centraal Museum en van 16 april t/m 21 juli 2019 in de Alte Pinakothek in München.