Dankzij de genereuze steun van Fonds21 Extra ontwikkelt het Centraal Museum vernieuwende digitale toepassingen om de bezoekerservaring te verbeteren. Samen met diverse partners gaan we de komende jaren aan de slag om een digitale transitie in het museum voor publiek te realiseren. Onder hen de creatieve bureaus Trive Technology en Tapart, gespecialiseerd in het ontwikkelen van digitale middelen en nieuwe ideeën over bezoekerservaringen.

Want wanneer bied je multimedia aan op de telefoon van de bezoeker en wanneer wordt de content in het museum ook online aan de man gebracht? Vragen die steeds relevanter zijn in dit digitale tijdperk.

Verdieping via digitale platformen

Met dit praktijkonderzoek willen we nieuwe bezoekers die nog niet de weg naar het museum weten te vinden, inspireren naar het museum te komen. Ook willen we de ervaring voor onze huidige bezoekers verbeteren. Door meer verdiepende verhalen aan te bieden en ook door de ontwikkeling en aanscherping van digitale platformen, waarop onze bezoekers vaak vertoeven. Het denken in nieuwe digitale publiekstoepassingen moet zo deel worden van onze mentaliteit als erfgoedinstelling. Hoe we dat doen wordt op de voet gevolgd door Volkskrant-columnist en journalist Lisa Bouyeure. Zij volgt van een afstand hoe deze verandering tot stand komt.

We zien dit project ‘digitale innovaties voor het publiek’ (DIP) als een vertrekpunt, waarop we voortaan onze eigen collectie en die van tijdelijke tentoonstellingen aanbieden op een manier die veel meer aansluit op de behoeftes van het publiek. De uitdaging is om die digitale verandering in alle haarvaten van het museum te krijgen. Hoe dat proces verloopt delen we graag met de museumsector. Dit doen we onder andere door middel van (online) kennisevents, die we CM Digital Talks noemen, onder leiding van interviewer en presentator Inge Diepman

Op 10 februari was de eerste CM Digital Talk, een online talkshow waar we met experts ingingen op het thema ‘de loyale bezoeker.’ 

Podcast

Inmiddels is er ook een DIP Podcast. In de eerste aflevering krijgen Inge Diepman en Anna Kesler (Centraal Museum) tips van Immy Verdonschot en Kasper Middelkoop over het omgaan met data. Luister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of Anchor

Publicatie 

In opdracht van het Centraal Museum onderzocht Lisa Bouyeure de digitalisering van een elftal Nederlandse musea en maakte er een publicatie over. Wat kunnen musea leren van elkaars digitale strategieën?

Dat digitalisering heel goed fysieke afstanden kan beperken, offline en online misschien wel even belangrijk zijn en dat je als museum van hele goede huize moet komen om een game te ontwikkelen, zijn slechts een aantal voorzichtige conclusies. Nieuwsgierig geworden naar de hele publicatie? We delen hem graag hier met je (de publicatie opent in PDF)

Interviews

Als verdieping op het eerste deel van haar onderzoek interviewt Lisa Bouyeure een aantal mensen uit veld. De interviews zullen hier te lezen zijn.

Miriam Rasch, essayist en filosoof, over onder andere data en ethiek: 'Technologie moet het middel zijn, niet het doel' 

Lees het hele interview

Bonny van Sighem, Centraal Museum, over digitale toepassingen in de nieuwe collectie opstelling: 'Je kunt nooit iets voor iedereen maken, dat moet je ook niet willen' 

Lees het hele interview

Design thinking method

In dit project wordt gewerkt met de zogenaamde Design Thinking Method. Deze methode bestaat uit vijf fases waarin je samen met de doelgroep je product ontwerpt.

Schema Design Thinking

In de Empathy- en Define- fase hebben we samen met Trive Technology gekeken naar het perspectief van onze eindgebruiker en het kaderen van de focuspunten van het onderzoek. Door middel van een kwalitatief onderzoek is de doelgroep bevraagd en onderzocht hoe er vanuit het museum op een interactieve manier gecommuniceerd kan worden met de groep bezoekers die ons nu nog niet weten te vinden. Welke behoeften hebben zij op digitaal gebied voor, tijdens en na een museumbezoek? 

Ben jij benieuwd naar de resultaten? Bekijk hier het onderzoeksverslag (PDF).

Tijdens de ideate fase zijn er zo veel mogelijk verschillende ideeën verzameld. De ideeën die het beste aansluiten bij de design challenge en wensen vanuit de doelgroep zijn geselecteerd als basis voor de prototypes die Trive in samenwerking met TapArt gaat ontwikkelen.

De volgende fase, de prototype fase is gestart met het opzetten van storyboards. Hiermee wordt de precieze invulling van de prototypes en de beoogde beleving bepaald. Dit doen wij aan de hand van een MoSCoW (must have, should have, could have, won't have). Een MoSCoW wordt gebruikt om te bepalen welke elementen in het prototype vereist zijn en wat de complexiteit is, om vervolgens de eerste versie van het product te vormen dat getest kan worden. Je kunt dit zien als een kruk (Minimal Viable Product (MVP)) die na de gewenste aanpassingen en doorlopen fasen, uiteindelijk wordt aangepast naar een comfortabele fauteuil.

krukje3.png

Beeld: Trive Technology

Testresultaten prototype

Het prototype van de kruk is ontwikkeld en eind december 2022 getest door de onderzoeksgroep. Daarnaast is ook de interne organisatie meegenomen en heeft een aantal collega's de applicatie getest en is hun feedback verzameld. De resultaten van het onderzoek vind je hier (PDF). De must haves voor de kruk zijn bepaald en afgestemd met Trive en Tapart. Zij zijn aan de slag gegaan in een aantal sprints (perioden van twee weken) met het ontwikkelen van de kruk. Na elke sprint werd gepresenteerd aan het museum wat er was ontwikkeld, daar is een akkoord op gegeven en daarna werd er weer verder gebouwd. Naar aanleiding van alle feedback, is er  een MVP (Minimal Viable Product) ontwikkeld dat echt getest gaat worden in ons museum. 

Testen bij tentoonstelling Aan de Horizon

Bij de zomertentoonstelling Aan de horizon (30 juni t/m 27 augustus 2023) wordt de nieuwe toepassing getest. De toepassing is geïntegreerd in de bestaande mediaguide en speciaal voor de tentoonstelling is hiervan een bijzondere variant gemaakt waarin nieuwe features zijn opgenomen. Bezoekers kunnen interactieve vragen beantwoorden en zien de resultaten hiervan op een scherm in de tentoonstelling. Daarnaast zijn er verdiepende verhalen van makers en kunstenaars, waarin nu ook audio en video is meegenomen. Ook is het mogelijk een toegevoegde Spotify playlist met zomerhits te beluisteren om het zomergevoel extra te beleven. De vormgeving en navigatie heeft een upgrade gehad, kortom we hopen hiermee de beleving van de tentoonstelling te vergroten. Door middel van kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedurende de tentoonstelling, zullen we informatie ophalen over het gebruik van de toepassing om hierna deze weer verder te kunnen ontwikkelen.

Doe mee

Tijdens deze ontdekkingsreis, of digitale transformatie, deelt het DIP-projectteam zo veel mogelijk kennis en ervaringen met anderen. Dat doet het team vooral digitaal. 
Wil jij de volgende CM Digital Talks niet missen? Werk jij in een erfgoed instelling en wil jij meer weten over dit project? Of ben jij als bezoeker nieuwsgierig en wil je meer weten? Stuur dan een bericht aan dip.

Voor de agenda en interessante weetjes rond digitale innovatie voor musea volg ons via LinkedIn

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief 

Aanmelden nieuwsbrief

Het project 'digitale innovaties publiek' wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo fonds 21