Digitale innovatie
Digitale toepassingen voor een betere bezoekerservaring.
Digitale toepassingen voor een betere bezoekerservaring.
Dankzij de genereuze steun van Fonds21 Extra ontwikkelt het Centraal Museum vernieuwende digitale toepassingen om de bezoekerservaring te verbeteren. Samen met diverse partners gaan we de komende jaren aan de slag om een digitale transitie in het museum voor publiek te realiseren. Onder hen de creatieve bureaus Trive Technology en Tapart, gespecialiseerd in het ontwikkelen van digitale middelen en nieuwe ideeën over bezoekerservaringen.
Want wanneer bied je multimedia aan op de telefoon van de bezoeker en wanneer wordt de content in het museum ook online aan de man gebracht? Vragen die steeds relevanter zijn in dit digitale tijdperk.
Met dit praktijkonderzoek willen we nieuwe bezoekers die nog niet de weg naar het museum weten te vinden, inspireren naar het museum te komen. Ook willen we de ervaring voor onze huidige bezoekers verbeteren. Door meer verdiepende verhalen aan te bieden en ook door de ontwikkeling en aanscherping van digitale platformen, waarop onze bezoekers vaak vertoeven. Het denken in nieuwe digitale publiekstoepassingen moet zo deel worden van onze mentaliteit als erfgoedinstelling. Hoe we dat doen wordt op de voet gevolgd door Volkskrant-columnist en journalist Lisa Bouyeure. Zij volgt van een afstand hoe deze verandering tot stand komt en schrijft op basis van haar onderzoek praktische handvatten die gebruikt kunnen worden als houvast bij het opzetten en uitdenken van digitale innovatie trajecten..
We zien dit project ‘digitale innovaties voor het publiek’ (DIP) als een vertrekpunt, van waaruit we voortaan verhalen over onze vaste collectie opstelling en die van tijdelijke tentoonstellingen aanbieden op een manier die veel meer aansluit op de behoeftes van het publiek. De uitdaging is om die digitale verandering in alle haarvaten van het museum te krijgen. Hoe dat proces verloopt delen we graag met de museumsector. Dit doen we onder andere door middel van (online) kennisevents, die we CM Digital Talks noemen, onder leiding van interviewer en presentator Inge Diepman.
Op 10 februari was de eerste CM Digital Talk, een online talkshow waar we met experts ingingen op het thema ‘de loyale bezoeker.’
Inmiddels is er ook een DIP Podcast. In de eerste aflevering krijgen Inge Diepman en Anna Kesler tips van Immy Verdonschot en Kasper Middelkoop over het omgaan met data. Luister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of Anchor.
In opdracht van het Centraal Museum onderzocht Lisa Bouyeure de digitalisering van een elftal Nederlandse musea en maakte er een publicatie over. Wat kunnen musea leren van elkaars digitale strategieën?
Dat digitalisering heel goed fysieke afstanden kan beperken, offline en online misschien wel even belangrijk zijn en dat je als museum van hele goede huize moet komen om een game te ontwikkelen, zijn slechts een aantal voorzichtige conclusies. Nieuwsgierig geworden naar de hele publicatie? We delen hem graag hier met je (de publicatie opent in PDF)
Als verdieping op het eerste deel van haar onderzoek interviewt Lisa Bouyeure een aantal mensen uit veld. De interviews zullen hier te lezen zijn.
Miriam Rasch, essayist en filosoof, over onder andere data en ethiek: 'Technologie moet het middel zijn, niet het doel'
Bonny van Sighem, Centraal Museum, over digitale toepassingen in de nieuwe collectie opstelling: 'Je kunt nooit iets voor iedereen maken, dat moet je ook niet willen'
Arjon Dunnewind en Daniela Tenenbaum van IMPAKT over privacy, ethiek, hun eigen socialemediagebruik en de schaduwkanten van technologische vooruitgang. 'Ethiek in de digitale wereld komt met allerlei ingewikkeldheden’
Lisa rondt nu haar onderzoek af en vormt een aantal handvatten voor het ontwikkelen van een digitale strategie en digitaliseringsprojecten. Over die handvatten gaan we vervolgens met haar in gesprek. Want hoe is het ons eigenlijk vergaan tijdens dit project?
In dit project wordt gewerkt met de zogenaamde Design Thinking Method. Deze methode bestaat uit vijf fases waarin je samen met de doelgroep je product ontwerpt.
In de Empathy- en Define- fase hebben we samen met Trive Technology gekeken naar het perspectief van onze eindgebruiker en het kaderen van de focuspunten van het onderzoek. Door middel van een kwalitatief onderzoek is de doelgroep bevraagd en onderzocht hoe er vanuit het museum op een interactieve manier gecommuniceerd kan worden met de groep bezoekers die ons nu nog niet weten te vinden. Welke behoeften en verwachtingen hebben zij op digitaal gebied voor, tijdens en na een museumbezoek?
Vooraf
Tijdens
Na
Ben jij benieuwd naar de resultaten? Bekijk hier het onderzoeksverslag(PDF).
Tijdens de ideate fase zijn er zo veel mogelijk verschillende ideeën verzameld. De ideeën die het beste aansluiten bij de design challenge en wensen vanuit de doelgroep zijn geselecteerd als basis voor de prototypes die Trive in samenwerking met TapArt gaat ontwikkelen.
De volgende fase, de prototype fase is gestart met het opzetten van storyboards. Hiermee wordt de precieze invulling van de prototypes en de beoogde beleving bepaald. Dit doen wij aan de hand van een MoSCoW (must have, should have, could have, won't have). Een MoSCoW wordt gebruikt om te bepalen welke elementen in het prototype vereist zijn en wat de complexiteit is, om vervolgens de eerste versie van het product te vormen dat getest kan worden. Je kunt dit zien als een kruk (Minimal Viable Product (MVP)) die na de gewenste aanpassingen en doorlopen fasen, uiteindelijk wordt aangepast naar een comfortabele fauteuil.
Beeld: Trive Technology
Het prototype van de kruk is ontwikkeld en eind december 2022 getest door de onderzoeksgroep. Daarnaast is ook de interne organisatie meegenomen en heeft een aantal collega's de applicatie getest en is hun feedback verzameld. De resultaten van het onderzoek vind je hier (PDF). De must haves voor de kruk zijn bepaald en afgestemd met Trive en Tapart. Zij zijn aan de slag gegaan in een aantal sprints (perioden van twee weken) met het ontwikkelen van de kruk. Na elke sprint werd gepresenteerd aan het museum wat er was ontwikkeld, daar is een akkoord op gegeven en daarna werd er weer verder gebouwd. Naar aanleiding van alle feedback, is er een MVP (Minimal Viable Product) ontwikkeld dat echt getest gaat worden in ons museum.
Het uiteindelijke product wordt een verzamelpunt waar de bezoeker niet alleen informatie kan vinden, maar er ook ingespeeld kan worden op de behoefte van elke specifieke bezoeker. De toepassing bestaat uit een voor, tijdens en na beleving.
Voor: Hier kan je je oriënteren op je bezoek door de verschillende tentoonstellingen te bekijken, je in te lezen, of een gepersonaliseerde tour te laten maken. Deze tour zal samengesteld worden naar aanleiding van een aantal vragen die de stops combineren die bij je behoeftes passen. Deze tour mailt de bezoeker naar zichzelf of kan via een QR code geactiveerd worden als je in het museum bent.
Tijdens: Als je in het museum bent kan je kiezen tussen de mediaguides bij de vaste collectie opstelling, tijdelijke tentoonstellingen of de gepersonaliseerde. In beiden zitten verschillende content vormen (video’s audioverhalen, interactieve vragen, spelletjes, muziek etc). De gepersonaliseerde tour zal op het begin nog vooral in de NCO getest worden maar zal op termijn museum breed getrokken worden. Dit betekent dat de tour je door het hele museum naar de werken kan brengen die passen bij jouw behoefte.
Na: Na je bezoek krijg je een samenvatting van wat je gezien hebt, kan je antwoorden en content terugkijken en raden we je andere tentoonstellingen, tours boeken etc aan. Dit gaat ook tot buiten het museum. We noemen dit ook wel de ‘wrapped’ en dit is het marketing gedeelte van de toepassing waar we herhaalbezoek en producten uit de winkel kunnen promoten.
Binnen de design thinking method speelt het blijven testen van je vorderingen en aannames een hele grote rol, ook wanneer de MVP gebouwd is. We hebben op verschillende momenten in het project gebruikerstesten gedaan om te kijken hoe de toepassing ontvangen wordt en hoe we die het beste door kunnen ontwikkelen. Vanaf dit moment in het project hebben we alle fases van de design thinking method doorlopen en gebruiken we de inzichten uit gebruikerstesten om de kruk uit te bouwen tot die mooie, comfortabele fauteuil.
Testmoment 1: Zomertentoonstelling Aan de horizon (2023)
Bij de zomertentoonstelling Aan de horizon (30 juni t/m 27 augustus 2023) wordt de nieuwe toepassing getest. De toepassing is geïntegreerd in de bestaande mediaguide en speciaal voor de tentoonstelling is hiervan een bijzondere variant gemaakt waarin nieuwe features zijn opgenomen. Bezoekers kunnen interactieve vragen beantwoorden en zien de resultaten hiervan op een scherm in de tentoonstelling. Daarnaast zijn er verdiepende verhalen van makers en kunstenaars, waarin nu ook audio en video is meegenomen. Ook is het mogelijk een toegevoegde Spotify playlist met zomerhits te beluisteren om het zomergevoel extra te beleven. De vormgeving en navigatie heeft een upgrade gehad, kortom we hopen hiermee de beleving van de tentoonstelling te vergroten.
We hebben door middel van kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedurende de tentoonstelling informatie opgehaald over het gebruik van de toepassing. De resultaten vormen de basis voor het door ontwikkelen van de applicatie.
Resultaten
Belangrijkste lessen
In de tweede helft van 2023 hebben we de ‘voor’ en ‘na’ beleving van de applicatie gebouwd: De gepersonaliseerde tour en de wrapped. Tapart heeft daarvoor het prototype vertaalt naar een design en functioneel ontwerp. Eind 2023 werden beide onderdelen opgeleverd.
Met het opleveren van de techniek zijn we er nog niet. Wat de gepersonaliseerde tour zo interessant maakt is de inhoud. Op basis van jouw interesses en voorkeuren kan een tour er bij ieder bezoek anders uitzien. We willen dat iedere tour verschillende contentvormen bevat; audio, video, games, 3D scans, ect. Daarom hebben we, om te beginnen, twee thematische tours gemaakt die beiden een ander verhaal vertellen over onze vaste collectie opstelling Collectie Centraal.
Wil je een persoonlijke tour maken? Open dan deze link op je telefoon of scan de QR code hieronder. Laat je ons weten wat je ervan vindt?
In het voorjaar van 2024 hebben we in samenwerking met Masja Notenboom een gebruikersonderzoek uitgevoerd. Belangrijkste doel van het onderzoek: Nagaan in hoeverre het ontwikkelde concept van de mediaguide en de gepersonaliseerde tour aan de behoeften van de gebruiker voldoet en hen daadwerkelijk aanzet om (vaker) naar het Centraal Museum te gaan.
Verspreid over twee dagen heeft Masja 10 mensen geinterviewd terwijl zij de toepassing gebruikten. De deelnemers werd daarbij gevraagd hardop te vertellen wat ze deden, wat ze opviel en wat hun verwachtingen waren bij het gebruiken van de toepassing.
De opzet van het onderzoek volgde de drie fases van de beleving
Over het algemeen worden de mediaguide en de gepersonaliseerde tour positief ontvangen: men is van mening dat de gepersonaliseerde tour een bezoek aan het Centraal Museum kan verrijken:
Alhoewel men de persoonlijke tour verrijkend vindt, is het uit het onderzoek niet duidelijk geworden of de gepersonaliseerde tour bezoekers daadwerkelijk aanzet om het museum vaker te gaan bezoeken. Dit hangt van veel meer facetten af, bijvoorbeeld of men vaker in Utrecht of in andere steden naar het museum gaat. Als men het museum vaker gaat bezoeken is het belangrijk dat de gepersonaliseerde tour steeds anders wordt samengesteld en blijft verrassen.
Al met al weer een hele waardevolle feedbackronde met veel aanknopingspunten om de toepassing te verbeteren en verduidelijken. Ook hebben we inzicht gekregen in hoe we de toepassing onder de aandacht moeten gaan brengen bij het publiek. Benieuwd naar het hele rapport? Dat lees je hier (PDF).
De komende maanden richten we ons vooral op het maken van extra content zodat een persoonlijke tour iedere keer weer anders is voor onze bezoekers. Hiervoor hebben we een extra kracht aangenomen.
Daarnaast breiden we de applicatie uit met plattegronden en handige aanwijzingen binnen de tours zodat bezoekers werken in het museum makkelijker kunnen vinden.
Tijdens deze ontdekkingsreis, of digitale transformatie, deelt het DIP-projectteam zo veel mogelijk kennis en ervaringen met anderen. Dat doet het team vooral digitaal.
Wil jij de volgende CM Digital Talks niet missen? Werk jij in een erfgoed instelling en wil jij meer weten over dit project? Of ben jij als bezoeker nieuwsgierig en wil je meer weten? Stuur dan een bericht aan dip.
Voor de agenda en interessante weetjes rond digitale innovatie voor musea volg ons via LinkedIn.
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief
Het project 'digitale innovaties publiek' wordt mede mogelijk gemaakt door: