Een middag met kunstenaar Femmy Otten
Stap binnen in de wereld van kunstenaar Femmy Otten, die deze middag een intieme blik in haar werk én haar werkproces geeft.


Stap binnen in de wereld van kunstenaar Femmy Otten, die het moederschap verbeeldt in monumentale houten en marmeren sculpturen. Tijdens deze middag deelt Otten een intieme blik in haar werk én haar werkproces.
De afgelopen jaren volgde regisseur Pascalle Bonnier vijf vrouwelijke kunstenaars, waaronder Otten, van dichtbij. Ze filmde haar tijdens het maken van een marmeren beeld van een liggende, zwangere vrouw; van de eerste schetsen in de studio, tot het precisiewerk in de marmergroeven van Carrara, Italië. Samen bekijken we de documentaire Uit haar geboren (25 minuten), gemaakt door Bonnier. Hierin volgt zij vijf vrouwelijke kunstenaars die, in aanloop en na de geboorte van hun kind(eren), balanceren tussen kunstenaarschap en moederschap.
Documentaire: Uit haar geboren
Bonnier volgt Femmy Otten, die het vlees van de vrouw terug wil geven aan de vrouw, omdat het zo lang gekaapt is door de man. De strijd die zij levert in haar werk resulteert in haar prachtige kunstwerken, maar ook in slapeloze nachten, waardoor haar werk soms in het gedrang komt. Renske van Enckevort, die hoogzwanger en onder tijdsdruk werkt aan een groot schilderij in opdracht van het Literatuurmuseum, is vastbesloten het af te maken vóór de bevalling. Vanuit Renske’s schilderij komt Niña Weijers (schrijver) kort aan het woord. Roos Rebergen (Roosbeef) volgen we vlak na de geboorte van haar tweede kind, tijdens het maken van een nieuwe plaat en ondertussen op tournee. Het valt haar soms heel zwaar. Buhlebezwe Siwani deelt als vijfde geportretteerde haar perspectief in de documentaire. Via een briefwisseling met Marlene Dumas – kunstenaar, moeder en oma – en archiefmateriaal uit haar carrière, wordt ook een historisch perspectief verweven.
Na afloop van de documentaire praten Femmy Otten, Pascalle Bonnier en curator Laurie Cluitmans met elkaar verder over moederschap, maken en alles daartussenin. Er is ook volop ruimte voor vragen en gesprek met het publiek.
Over Femmy Otten
Femmy Otten (Amsterdam, 1981) woont en werkt in Den Haag. Ze studeerde aan het HISK Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Gent en was resident artist bij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en Atelier Holsboer, Cité Internationale des Arts in Parijs.
Praktische informatie
{{table}}
Over Good Mom/Bad Mom
Supermama. Spijtouder. Ravenmoeder. Single mom. Bewustniet-moeder. Wensmoeder. Bonusmoeder. Adoptiemoeder. Co-moeder. Nooit-moeder. Het moederschap kent talloze varianten. Good Mom/Bad Mom is een tentoonstelling over moederschap, over zorgdragen, over de politiek van de baarmoeder, over emancipatie.
De tentoonstelling biedt een hedendaagse reflectie op het kunsthistorische cliché van de 'goede moeder' en neemt de bezoekers mee op een reis langs de geschiedenis van de verbeelding van het moederschap: van aloude, stereotype en vaak geromantiseerde moeder-en-kind verbeeldingen naar werken van nieuwe en opwindende generaties kunstenaars die zich op geheel eigen – en vaak zeer persoonlijke – wijze met dit thema bezighouden.
Bezoek Een middag met kunstenaar Femmy Otten én het volledige programma van tentoonstellingen en activiteiten als Vriend van het museum, lid van Club Centraal of Cirkel Centraal.
Beeld: Sculptuur van Femmy Otten in de tentoonstelling Good Mom/Bad Mom, daarachter tekeningen gemaakt door Louise Bourgeois en Tracey Emin. Foto: Gert Jan van Rooij
Locatie | Auditorium Centraal Museum |
Taal | Nederlands |
Datum | Vrijdag 5 september 2025 |
Tijden | 14.00 - 15.00 |
Deelname | Gratis, met geldig museumticket |