Gerhard von Graevenitz, 1971
Dit object is nu niet in het museum te zien
Titel
weisse struktur - sich durchdringende progressionen II
Vervaardiger
Gerhard von Graevenitz (Schilde 1934 - 1983 Ascona)
Datering
1961
Materiaal / Techniek
Inventarisnummer
25869
Objectnaam
Verwerving
bruikleen Rijksdienst Cultureel Erfgoed 1987 (Oorspronkelijke bruikleengever: Rijksdienst Beeldende Kunst (successief Instituut Collectie Nederland))
Afmetingen
hoogte 80 cm
breedte 60 cm
hoogte (met lijst) 82 cm
breedte (met lijst) 62 cm
Opschriften / merken
- signatuur en datering achterzijde (met inkt): graevenitz '61
- opschrift achterzijde, op etiket (getypt): 91 weisse struktur 1960 // sich durchdringende progressionen II // 82.4 x 62.2 cm // signiert/datiert // (pendant zu 101)
Opmerkingen
Pendant van "Weisse Struktur, zufall und Progression, negativ/positiv gespiegelt", 1960 - coll. Giorgio Marconi, Milaan (zie tent. cat. Otterlo (Rijksmuseum Kröller-Müller) 1984, nr. 101.
In 1960 besloot Gerhard von Graevenitz 'sich durchdringende progressionen' tot hoofdthema van zijn werk te maken. Na zijn informele periode was hij al in 1958 met witte structuren begonnen. Als werkmateriaal nam hij een mengsel van lijm, houtmeel, zwaarspaat en krijt op hout, om de witte structuren zo min mogelijk kwetsbaar te maken.
Met behulp van convexe of concave puntelementen werd aan deze structuren vorm gegeven. In zijn "Bericht über das Sommersemester 1960"- hij studeerde toen op de Akademie in München- schreef hij: "Ik gebruik al een tijdlang geen kleur meer. Ik werk sinds enige tijd uitsluitend met punten. de punt is het eenvoudigste en zuiverste teken, rust en beweging tegelijkertijd. Mijn schilderijen mogen niet gevuld zijn met het gekijf en geschreeuw van alledag". Antje von Graevenitz
Documentatie
- Gerhard von Graevenitz 1934-1983 (Otterlo, 1984), cat. nr. 91
- Gerhard von Graevenitz : eine Kunst jenseits des Bildes, Kornelia von Berswordt-Wallrabe. K. von Berswordt-Wallrabe (Ostfildern, 1994), p. 168, cat nr. 401
- Rijksaankopen 1984 : werk van hedendaagse beeldende kunstenaars, samenst. Evelyn Beer, Frans van Burkom, Jetske Homan van der Heide. red. Evert van Straaten (Amsterdam, 1985), p. 121, met afb.
Tentoonstellingen
- Rijksaankopen 1984, Logement van de Heren van Amsterdam, Den Haag, 1985
- Gerhard von Graevenitz 1934-1983, Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo, 1984
- Nove tendencij, Museum voor Moderne Kunst, Zagreb, Zagreb, 1961
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.07965C43-29BA-48C2-AC05-AC4B947B85ED
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!