Gesualdo, Tasso en Caravaggio: een componist een dichter en een schilder. Drie grootheden uit een grootse tijd, de Renaissance. Deze drie hebben veel overeenkomsten. Ze waren belangwekkende artiesten en drukten alle drie hun stempel op de ontwikkeling van de kunst.

Ook leidden ze bewogen levens. Van moorden tot vluchten en van bedreigen tot bedriegen. Hun werk en hun levens roepen de vraag op: kan een 'slecht' mens schitterende kunst produceren? En hoe klinkt dat leven door in hun kunst?

Tido Visser, directeur van het Nederlands Kamerkoor én initiatiefnemer van deze voorstelling, vertelt in dit concert met toelichting, over het ontstaansproces van de voorstelling Gesualdo, en over de veelbewogen levens van Gesualdo, Tasso en Caravaggio. Hij citeert uit door hemzelf opgetekende fictieve briefwisselingen tussen Tasso en Gesualdo, en plaatst die in het licht van Caravaggio's werk en leven: 'Alleen wij waren nog in staat om over de ruïnes van onze levens heen te kijken, en wat wij zagen was de schoonheid voorbij'.

Datum Zondag 10 februari 2019
Zaal open 15.00 uur, ontvangst met thee en koffie

Concert

15.30 tot 16.30 uur