Op donderdag 5 maart start de eerste editie van Dat is de kunst!, een gezamenlijk initiatief van Utrechtse culturele organisaties. In de driedelige serie rondleidingen, kijken we op nieuwe manieren in de collectie en tentoonstellingen van het Centraal Museum. In deel 1: hoe kijk ik naar surrealisme?

Tranen van Eros
In de tentoonstelling De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen, wordt het werk van de enige officieel erkende Nederlandse surrealist Johannes Moesman (1909-1988) geplaatst in de context van zijn internationale tijdgenoten. Naast Salvador Dalí, René Magritte en Max Ernst is er voor het eerst veel ruimte voor vrouwelijke surrealisten als Claude Cahun, Leonora Carrington en Leonor Fini. Bovendien is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars als Sarah Lucas, Gillian Wearing, Paul Kooiker en Viviane Sassen.

Seksualiteit en gender
Moesman verbeeldde zijn seksuele fantasieën in een tijd dat daar, zéker in Nederland, een groot taboe op rustte. De surrealisten gingen gretig met het thema aan de slag, om zich te bevrijden van het verstikkende conformisme van hun tijd. Bijna 100 jaar na de geboorte van het surrealisme, leven we in het #MeToo-tijdperk met verschuivende machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Hoe verbeeldden de surrealisten destijds hun opvattingen over ‘mannelijkheid’ en ‘vrouwelijkheid’? En hoe kijken wij nu aan tegen hun visies op seksualiteit en gender?

Nina Folkersma
Nina Folkersma (conservator Moesman tentoonstelling) neemt je mee in het beantwoorden van deze vragen. Folkersma werkt als zelfstandig curator, kunstcriticus en adviseur op het gebied van hedendaagse kunst vanuit een breed cultureel en internationaal perspectief. Folkersma heeft een scala aan tentoonstellingen, symposia en projecten georganiseerd, o.a. voor de Johannesburg Biënnale (1997) in Zuid-Afrika, het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden, Castrum Peregrini in Amsterdam (2017), Madness & Arts Festival (2010) in Haarlem en Framer Framed in Amsterdam (2018) en nu Moesman, surrealisme en de seksen in het Centraal Museum (2020).

PRAKTISCHE INFORMATIE
Datum Donderdag 5 maart 2020
Tijd Inloop: 19:45 - 20:00 uur.
Start: 20:00 - 20:45 uur.
Locatie Centraal Museum (Agnietenstraat 1, Utrecht)
Klik hier voor tickets

€5

Óf koop tickets voor het hele avondprogramma (Centraal Laat):
€6,50 Early bird ticket (online te verkrijgen, op=op)

€11 Regulier ticket (kassa)

Dat is de kunst! vindt plaats tijdens Centraal Laat op 5 maart. De tweede editie vindt plaats op 2 april.

Over Dat is de kunst!
Dat is de kunst! is een nieuwe reeks workshops voor wie eens wil snuffelen aan ‘serieuze kunst’. In zes workshops kan men kennismaken met een kunstvorm. Zo is er bijvoorbeeld een spoedcursus poëzie, een lesje jazz of een seminar muziektheater. De reeks is een gezamenlijk initiatief van o.a. Stadsschouwburg Utrecht, Bibliotheek UtrechtTivoliVredenburg en de Kunstuitleen Utrecht. Kijk op de websites van deze partners voor andere programma's in de reeks, zoals 'Hoe kijk ik naar hiphop?', 'Hoe kijk ik naar poëzie?' of 'Hoe kies ik kunst die bij me past?'.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien