Centraal Laat is hét nieuwe avondconcept van het Centraal Museum. Elke eerste donderdag van de maand kun je jezelf tot in de late uren verliezen in performances, muziek, lezingen en andere culturele happenings in en rond het gebouw. Verwacht samenwerkingen met zowel Utrechts lokale vaandeldragers als haar meest verfrissende culturele nieuwkomers.

In deze editie van Centraal Laat worden de deuren opengezet voor muziekfestival Gaudeamus. Onder het blokkenschema lees je meer over de verschillende programmaonderdelen.

Timetable_A6_Centraal Laat_September_Website.jpg

Alles is rond preview

Tijdens Centraal Laat krijg je een preview van het nieuwe werk van internationaal vermaarde componist Louis Andriessen en kunstenaar Madelon Hooykaas. Alles is rond is een video-installatie, waarin Andriessen en Hooykaas de relatie tussen Utrecht en zijn natuur en het universum verkennen. Lees hier meer.

Q&A Madelon Hooykaas

Aansluitend aan de preview van Alles is rond zal artistiek directeur Bart Rutten Hooykaas interviewen over het bijzondere werk. Let op: de Q&A is op inloop, vol = vol.

Q&A Duran Lantink

Ontmoet Duran Lantink tijdens Centraal Laat. De modeontwerper gaat in gesprek met Liesbeth in ’t Hout over zijn drijfveren en creatieve processen. Let op: de Q&A is op inloop, vol = vol.

Diamanda Dramm

De naam van de jonge violiste Diamanda Dramm zingt steeds meer rond onder liefhebbers van spannende, lekker buiten de lijntjes kleurende muziek. Tijdens de Amsterdam Fashion Week van afgelopen maart maakte ze zelfs onderdeel uit van een show van modehuis Maison the Faux. Haar performance getiteld Subverse in Centraal Laat is daar een doorontwikkeling van, met muziek van haarzelf, haar vader David Dramm en barokcomponisten Purcell en Biber.

Modulation meets Gaudeamus

De eerste analoge synthesizer werd al in de jaren ’60 uitgevonden, maar nog steeds zijn analoge synthesizers een bron van verwondering en ontdekking voor hedendaagse componisten en muzikanten. Tot voor kort organiseerde collectief Modulation dan ook een maandelijkse avond met optredens op analoge synths in Kytopia. Speciaal voor Gaudeamus komen ze nu met hun programma naar het Centraal Museum. In het museumcafé spelen de Nederlandse cellist/geluidskunstenaar Maarten Vos (voormalig artist in residence van Gaudeamus), de Keulse artiest HHNOI samen met collega-muzikant/beeldend kunstenaar Rachel Palmer en de Duitse modulaire downtempo artiest Panic Girl.

Michela Amici Trio

Harpist Michela Amici studeerde vorig jaar af bij de Master New Audience and Innovative Practice aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Afgelopen jaar selecteerde Amici componisten van de compositieafdeling van het Koninklijk Conservatorium om composities te schrijven voor de combinatie van harp, contrabas en slagwerk. Als leidraad voor alle composities gaf Amici het thema ‘het ritueel’ mee. In het Centraal Laat programma presenteert het trio een selectie van deze gloednieuwe werken.

YouTude

Pianist Nadezda Filippova, bekend van haar prachtige klassieke recitals, brengt met componist Vitali Karagkezidis YouTude. Een stuk over onze visuele maatschappij, waarin niks bestaat tenzij er een video van is, en waarin dagelijks gemiddeld 300.000 (!) video’s worden geüpload op YouTube. Een concert voor en door schermverslaafden.

Catchpenny: Bellows

Het Modulation meets Gaudeamus programma vangt aan in de Nicolaïkerk (direct naast Centraal Museum) met Bellows. Van de Canadese geluidskunstenaar Stefan Maier (genomineerd voor de Gaudeamus Award 2019) en de Deense kunstenaar Ragnhild May. Met luidsprekers en grote subwoofers verspreid over de kerk laten ze zelfs de meest verborgen hoeken en gaten van de kerk hun compositie akoestisch vervormen en kneden. Een microtonaal en spatiaal experiment waar je oren van open gaan staan, uitgevoerd met en door Catchpenny Ensemble.

Merel & Ketevan

Violist Merel Vercammen en cellist Ketevan Roinishvili brengen met een nieuwe compositie van de Canadese componist Thierry Tidrow een ode aan de vaginabroek van Duran Lantink. Ook spelen ze in het kader van een jaarlijkse uitwisseling van Gaudeamus met de Korean Composers Association een stuk van componiste Sue Hye Kim met de urgente titel La femme qui plante des arbres dans un désert (‘De vrouw die bomen plant in een woestijn’).

Centraal Laat wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo2'Van Baaren Stichting.jpg

PRAKTISCHE INFORMATIE
Datum Donderdag 5 september 2019
Tijd 17.00-23.00 uur
Locatie Centraal Museum
Klik hier voor tickets

€10 Early bird ticket (op=op)

€14 Regulier ticket

Bijzondere tarieven

Gratis: We Are Public-pas en Museumkaart

€6: CJP en studentenpas