Tijdens De gezonde stad presenteren we vol trots de Europese première van Five Murmurations, het nieuwste werk van de Britse filmmaker en kunstenaar John Akomfrah (1957) in de Annex.

Five Murmurations is een zeer actueel portret van een turbulente tijd, een wereldwijde crisis waarin de covid-pandemie samenvalt met de dood van George Floyd, de gebeurtenissen rond de Black Lives Matter protesten en het neerhalen van historische standbeelden. Zoals Akomfrah het beschreef: “It felt like there were almost two pandemics, overlapping, jostling and clashing with each other”. Twee gebeurtenissen die wereldwijde gevolgen hadden en zowel het individuele leven als het collectieve bewustzijn diepgravend hebben beïnvloed. Een gevoel van bedreiging lijkt algemeen geworden en de toekomst een onzekerheid.

Het veelomvattende archief van beelden komt samen in een nieuwe zwart-wit montage over drie schermen. Het werk bestaat uit vijf hoofdstukken die Akomfrah ‘murmurations’ noemt, naar de formaties die zwermen vogels vormen als een verdedigingsmechanisme tegen roofvogels. Een soundscape – ontworpen door Akomfrah in samenwerking met een ensemble van componisten – weeft de passages van de film poëtisch aan elkaar.

Five Murmurations is een weerspiegeling van onze huidige tijd en ervaring, een die zowel duister als angstaanjagend is, maar ook louterend en herinnert aan hoe een crisis óók verandering kan brengen.

Akomfrah

Akomfrah is een van de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment. Geboren in Ghana als zoon van een belangrijk politiek activist en opgegroeid in Engeland, staan in zijn werk urgente wereldwijde vragen centraal. Van Zwarte identiteit, het slavernijverleden, imperialisme, de spoken uit het verleden tot de vernietiging van onze natuurlijke omgeving. Samen met zes vrienden richtte hij in 1982 het Black Audio Film Collective op. In die context debuteerde Akomfrah in 1986 als documentairemaker met Handsworth Song (1986), een film over de rellen in Handsworth in 1985. Sinds de jaren negentig begeeft Akomfrah zich steeds meer in de wereld van de hedendaagse kunst, waar hij met zijn video-installaties, fotografie en tekstwerken furore heeft gemaakt. Hij heeft solotentoonstellingen gehad in onder meer MoMa, Tate Britain en The New Museum, New York. The Guardian typeert Akomfrah als “one of the UK’s most pioneering film-makers [whose] poetic works have grappled with race, identity and post-colonial attitudes for over three decades.”

Beeld:  © Smoking Dogs Films; Courtesy Smoking Dogs Films and Lisson Gallery.