Waarom kiest Amin voor een plek bij het kanaal? Waarom nemen Yasmin en Abdel ons mee naar STUT? En waarom wil Renate terug naar de plek waar zij als artiest een mislukt optreden had?

Onder de noemer deCentraal gaat het Centraal Museum samenwerkingen aan met culturele en maatschappelijke partners uit de stad. Door andere ogen is zo’n samenwerking: tussen Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland, STUT Theater, Yallah! Yallah! en het museum. Het project sluit naadloos aan bij de tentoonstelling Dromen in beton, die gaat over de ontwikkeling van de wijk Kanaleneiland en het winkelcentrum Hoog Catharijne met feiten, nieuwsberichten, design, kunst én participatie van bewoners uit de wijk.

De fotopresentatie Door andere ogen geeft een extra dimensie aan de tentoonstelling. Ze laat ons korte verhalen zien, op een heel persoonlijke manier geregisseerd en vastgelegd door een groep jongeren die dagelijks actief is in deze wijken. Hoe het fotoproject tot stand kwam, leest u in deze blog.

T201944_007 CL Yallah� foto CMU-AJ.jpg
Yingru neemt een foto van haar foto in het museum.

Kennismaken in Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland

De deelnemers hebben verschillende achtergronden en leeftijden, maar allemaal één ding gemeen: zij komen samen in het Cultuurhuis om theater te maken voor de BOKS Awards 2019, een wedstrijd voor jong urban zang- of raptalent.
De dag dat de jongeren elkaar voor het eerst ontmoeten voor het theaterstuk, is ook de fotografie gepland. Ze gaan de komende tijd intensief samenwerken, want het theaterstuk wordt gecreëerd door de jongeren zelf, onder begeleiding van Sarah Huygens (Cultuurhuis) en Sophie Plekker (STUT Theater). Zo willen we het met de foto’s ook gaan doen: het resultaat moet iets zijn waar zij zelf trots en tevreden over zijn, gecreëerd door henzelf, het zijn immers hun verhalen. Tommi Benders (Yallah! Yallah!) en ikzelf faciliteren, de jongeren zorgen voor de inhoud.

Aangekomen in het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland wachten we tot de hele groep compleet is. In de tussentijd laat Thyara (16) de studio zien en laat een van haar tracks horen die ze met Zeki Ofzo heeft gemaakt. Ik wist niet goed wat te verwachten voor ze het nummer opstartte, maar ik was erg onder de indruk van het nummer en Thyaras energie terwijl ze meezingt. Of rap nu wel of niet je ding is, kwaliteit herken je direct. Daarom extra leuk om te melden dat Thyara niet alleen te zien is in het fotoproject, maar ook al heeft opgetreden in het museum. Op 5 december was ze een van de sterren van de Yallah! Yallah!-editie van Centraal Laat.

In de tussentijd is de groep compleet en doen we een voorstelrondje, de één wat verlegen en de ander spreekt al heel gemakkelijk voor een groep. Sarah Huygens vertelt wat het plan is van deze middag, Tommi Benders en ik stellen ons voor en vertellen waarom en hoe we jongeren uit de wijk willen betrekken bij de tentoonstelling Dromen in beton, en dat we ook buiten de muren van het museum, in het Cultuurhuis, de samenwerking een vervolg willen geven.

De stad in met de fotograaf

Na de kennismaking starten we met het maken van het draaiboek voor de fotografie. Binnen 2,5 uur willen we met 12 jongeren op 10 verschillende locaties verdeeld over twee wijken foto’s maken. Alle jongeren worden vastgelegd op een plek in hun wijk die van veel betekenis voor ze is. De manier waarop ze worden gefotografeerd bepalen ze ook zelf. Fotograaf Jos Beijer hoeft eigenlijk alleen nog maar scherp te stellen en te fotograferen. Uiteindelijk hebben we er 4 uur over gedaan, maar toen was het ook gelukt!

Gereden kilometers en locatie voor shoot.JPG
Locaties en route

Fantastisch hoe iedereen meewerkte en met goede ideeën en verhalen kwam. Gedurende de dag zagen we de meer verlegen jongeren loskomen en zich openstellen. Mooi om te zien hoe deze groep niet bang is voor de camera en dat ze zelf heel goed weten wat te vertellen en hoe te poseren. “Zo vet dat we echt in het museum komen te hangen”, aldus Jan Willem die ons meeneemt naar zijn woonkamer boven het Vasco Da Gama winkelcentrum.

beijer.jpg
Fotograaf Jos Beijer neemt een foto van de groep bij de Prins Clausbrug.

Kom kijken

Bekijk de foto’s met de daarbij behorende verhalen in de blog (Klik op Foto’s, bovenaan). Of kom tot tot en met 19 januari 2020 naar de tentoonstelling Dromen in beton. Daarna zal de presentatie verhuizen naar Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland en Jongeren Cultuurhuis Overvecht.
En wilt u naar de BOKS Awards? Op 20 december 2019 in de Stadsschouwburg in Utrecht kunt u er bij zijn

T201944_022 CL Yallah� foto CMU-AJ.jpg
De presentatie in het museum.

Veel dank aan Aziz Aarab, Sarah Huygens, Tommi Benders, Sophie Plekker, Amir Arhaiem, Thyara Magalhaes, Amin Rahimi, Ayham Aladeeb, Yasmine Ziz, Mohamed Abdelbasset Belkadi, Maaike Brok, Renate Smuskova, Armin Karisik, Jan Willem Tigchelaar, Laurenah Wansa, Yingru Zhao, Bankin Tassan en Jos Beijer.

Door andere ogen is mede mogelijk gemaakt door de Van Baaren Stichting.

VanBaaren Logo.JPG