This mantel clock was highly desirable for wealthy European industrialists. A pendule au bon sauvage, it has as its theme the 'noble savage': a nineteenth-century fantasy of innocent, primitive man, at one with nature, without sexual shame and unspoiled by industrial progress. Romantic exoticism meets colonial racism in a clever piece of craftsmanship: is it possible to enjoy such a charged object, even if it is so artfully made? [text 2023]
Title
Pendule
Artist
Dating
ca. 1800
Material and technique
Object number
9127
Object type
Acquisition
legaat 1942
Dimensions
hoogte 57 cm
breedte 45 cm
diepte 17.5 cm
Inscriptions and markings
- signatuur wijzerplaat: Ridel à Paris
- opschrift binnenzijde wijzerplaat: Coteau
- reparatiesignatuur wijzerplaatring: V. Westerbos 25-2-1920, "Vinkuren" 19-10-1929 Lichter gemaakt.
- monogram bronzenkast, diverse onderdelen: A v
Physical description
De pendule is vervaardigd van verguld en gepatineerd brons met contrasten tussen mat vergulde delen en glanzende gebruineerde delen. De rots is donkergroen gepatineerd en door middel van een fijn reliëf geruwd. De planten en bloemen zijn verguld. De waterval is verzilverd. De rietsigaren hebben een vergulde bloem. De kledingstukken van beide figuren zijn verguld. De ogen van de figuren zijn wit geëmailleerd met een blauwe iris. De wijzerplaat is geëmailleerd. De uren- en minutenwijzers zijn verguld.
Documentation
- De oude klokken van het Centraal Museum [Stageverslag], Lieneke Nijkamp, (Cleveland studies in the history of art, 8, 2003), 170 - 187
Exhibitions
- Collectie Centraal, Centraal Museum
- Een Utrechter in Londen. P.C. Wonder, romantisch schilder (1777-1852), Centraal Museum
- NEO, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.2887243D-181D-4222-8313-D17DEE76D15C
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!