De tentoonstelling Bait/Beet brengt het werk van Ricardo van Eyk (1993) en Janine van Oene (1988) samen. Met de titel verwijzen ze naar twee karaktereigenschappen die voor hun kunstenaarspraktijk van belang zijn. Aan de ene kant een proces van verleiden. Het Engelse ‘bait’ staat voor lokaas, voor verleiden en aantrekken. Aan de andere kant staat het werkproces centraal: het gaat over het wachten tot je ‘beet’ hebt.

Speciaal voor deze tentoonstelling maakte Van Eyk een interventie met vrachtwagenzeil. Hij reageert hiermee op de middeleeuwse architectuur met rode glas-in-loodramen en de door Krijn de Koning in 1999 ontworpen tentoonstellingsarchitectuur van glas en beton. Van Oene gebruikte de interventie als drager voor haar schilderijen.

Ricardo van Eyk

De publieke ruimte is vaak de inspiratiebron en het vertrekpunt voor de schilderijen, objecten en architectonische interventies van Van Eyk. Hij is gefascineerd door de enorme hoeveelheid afbakeningen in de openbare ruimte. Binnen de interventie van vrachtwagenzeil plaatste Van Eyk verschillende sculpturen die verwijzen naar zogenaamde ‘vijandige architectuur’: agressieve ontwerpstrategieën die menselijke gedrag in de openbare ruimte sturen. Deze vervormingen keren terug in de objecten die Van Eyk maakt.

Janine van Oene

De kleurrijke en dynamische schilderijen van Van Oene lijken op het eerste oog abstract, maar hebben altijd een herkenbaar element: een tentakel, een blad, zeevruchten of vissen. In deze presentatie keren lamellen, ramen en bloemen terug als een grafisch element. Daardoor ontstaat er een tegenstelling in vormen, tussen de harde lijnen en de vloeiende bewegingen. De grafische tekens werken als ’bait’, als lokaas dat de toeschouwer langzaam het schilderij binnenlokt.

Meer lezen

Conservator hedendaagse kunst Laurie Cluitmans nodigde schrijver, kunstenaar en beleidsadviseur Mirthe Berentsen uit om te reflecteren op de tentoonstelling. Lees haar haar artikel hier.

Deze duotentoonstelling in het Utrecht Lokaal brengt het werk van Ricardo van Eyk en Janine van Oene samen. Beide kunstenaars zijn opgeleid als schilder aan de HKU. Van Eyks schilderijen zijn vaak onderdeel van een ruimtelijke interventie, waarbij hij de definitie van het schilderij oprekt. Hij kijkt naar de verwering van gebouwen, de straat, naar graffiti, vandalisme en renovaties voor inspiratie en gebruikt bouwmaterialen zoals lak, latex, plamuur en houten underlayment platen. Van Oene’s schilderijen bestonden aanvankelijk uit emotioneel beladen plekken en objecten. In de afgelopen jaren is haar werk steeds abstracter geworden. Onlangs maakte zij haar eerste ruimtelijk werk, in opdracht voor het K.F. Heinfonds in de foyer van Tivoli Vredenburg.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.e00cbc65-2d4e-4abc-b205-c6bfb7bfcb8d