Sustris
Vanaf 4 februari 2005 was in het Centraal Museum de presentatie `Stichting Victor III De Prediking van Johannes de Doper door Lambert Sustris 1530/35’ te zien. Dit was de derde in een serie van zes kleine exposities waarin steeds één of meer schilderijen uit de collectie oude schilderkunst centraal stonden.
De Prediking van Johannes de Doper door Lambert Sustris was voor het eerst te zien samen met een paneel van The National Trust dat Sustris eveneens in Italië schilderde, en dat tot dan toe onbekend was. Daarnaast werd de restauratie toegelicht van twee schilderijen van schilders die net als Sustris tot de groep rond Jan van Scorel behoren.

Restauratie en onderzoek
Aanleiding voor de serie was een grote subsidie voor restauratie en materieel-technisch onderzoek, verstrekt door Stichting Victor Heiloo. In totaal werden 14 schilderijen onderzocht en gerestaureerd. Een deel daarvan was werk van Jan van Scorel en tijdgenoten, een ander deel is geschilderd door of toegeschreven aan Hendrick ter Brugghen en andere Utrechtse caravaggisten. In elke tentoonstelling werd een kunsthistorisch vraagstuk aan de orde gesteld en kreeg de bezoeker inzage in de onderzoeksmethoden. Bij het onderzoek werd onder andere gebruik gemaakt van infraroodreflectogrammontages en röntgenfoto's.

• 'De predeking van Johannes de Doper' door Lambert Sustris 1530/35, [tekst Liesbeth M. Helmus], Centraal Museum ([Utrecht, 2005]), [5 p.
  • 'The sermon of John the Baptist' by Lambert Sustris 1530/35, [tekst Liesbeth M. Helmus], Centraal Museum ([Utrecht, 2005]), [5] bl
  • Regionieuws RTV Utrecht (St. Victor 3), verslag Baukje Jansen van Galen, 2'03''

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.8CA15AFA-03AA-4435-B0E0-A7118A7E0529