In het Szépmüvészeti Múzeum - het Museum voor Schone Kunsten - in Boedapest bevindt zich onder meer een bijzonder fraaie collectie Nederlandse schilderijen. Stukken uit deze verzameling zijn regelmatig te zien op de belangrijkste internationale tentoonstellingen van Nederlandse kunst. Toch was, tot 1987, buiten Hongarije nooit eerder een keuze uit de Nederlandse schilderijen van het museum in Boedapest in een aparte tentoonstelling bijeengebracht. Het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen kreeg de primeur, daarna verhuisde de tentoonstelling naar het Centraal Museum. Dat waren van 13 juni tot en met 16 augustus 1987 50 werken te zien van Hollandse meesters als Jan Asselyn, de Utrechtse broers Andries en Jan Both, Karel Dujardin en Pieter Lastman, tezamen met Frans Hals, Rembrandt, Jan Steen, Adriaen van Ostade en anderen.

• Nederlandse 17de eeuwse schilderijen uit Boedapest, red. Ekkehard Mai en Christiane Stukenbrock, Wallraf-Richartz-Museum, Szépmüvészeti Múzeum, Centraal Museum (Utrecht), 151 p.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.14344F11-6C7A-49D8-976B-FF930FBF86DC