Een kunst-tuin met 27 verschillende planten

Deze planten lijken misschien typisch Nederlands, maar dit rijke groen heeft een lange route afgelegd voordat het hier ‘inburgerde’.

20210624 Robert Oosterbroek - Centraal Museum 030.JPG

Zo kun je de witte kantbloem ontdekken (ammi majus), ook wel bekend als groot akkerscherm of witte dille.
Die komt nu voor in heel Europa, maar is oorspronkelijk uit Egypte afkomstig.

boekweit

Ook zie je boekweit (fagopyrum escilentum).

Boekweit wordt al sinds de veertiende eeuw in Nederland gekweekt, maar komt uit China.

Kunst op het plein Ballasttuin

Dit kunstwerk heet Seeds of Change: A Ballast Flora Garden.

Het is speciaal voor dit plein gemaakt door Maria Thereza Alves (Sao Paolo, Brazilië, 1961) in opdracht van het Centraal Museum.

De Botanische Tuinen Universiteit Utrecht hielp bij het opkweken van de planten.

ballast Afbeelding5.jpg

De ‘Ballast’ is een begrip uit de zeevaart, het staat voor ‘waardeloze’ lading.
Vroeger werd aarde, zand en stenen geladen als ballast. Door het extra gewicht lag het schip dieper en kon het stabiel varen. In de haven van aankomst werd de ballast weer gedumpt.
Zaden van planten die in de ballast verstopt zaten, ontsproten ter plekke opnieuw. Soms direct, soms pas na honderd jaar.

Afbeelding: Seeds of Change: Liverpool, 2004.

Liverpool Ballasttuin

Alves onderzocht in Liverpool en andere havensteden de plekken waar de ballast werd gedumpt.​

Ze bracht de flora in kaart en kon zo de routes die de schepen honderden jaren daarvoor hadden afgelegd, terugzien in het landschap.

Foto: Seeds of Change: Liverpool, 2004

Ballasttuin Liverpool

Alves reflecteert in haar werk vaak op de nog altijd voortdurende gevolgen van de Portugese kolonisatie van haar geboorteland Brazilie.
Haar ballasttuinen zijn een symbool voor ontworteling en vormen een herinnering aan de historische (gedwongen) migratie van mensen en planten.

Foto: Seeds of Change: Liverpool, 2004.

ballast Afbeelding4.jpg

Maria Thereza Alves maakte in 1999 haar eerste ballast-tuin in Marseille.

Daarna volgden ballast-tuinen in onder meer New York en Bristol.

En nu in Utrecht!

Foto: Ballast Garden, Marseille, detail van schets

Ballasttuin kokosvezel afbakening

Om de ballasttuin af te bakenen, gebruikte Alves kokosvezel.

Dit natuurlijke materiaal is afbreekbaar en toch sterk. Langs oevers en hellingen wordt het gebruikt om erosie te voorkomen.

Kunst op het plein Ballasttuin

Deze editie van Kunst op het Plein hoort bij de tentoonstelling De Botanische Revolutie.

In die tentoonstelling is meer werk van Maria Thereza Alves te zien, en van vele andere kunstenaars die de tuin en de natuur als uitgangspunt nemen voor hun werk.

Courtesy: Galerie Michel Rein, Paris/Brussels. Speciale dank aan: Elisa Strinna, Gerard van Buiten en De Botanische Tuinen Universiteit Utrecht.

Kunst op het plein: Maria Thereza Alves

Seeds of Change: A Ballast Flora Garden (Liverpool)

Op het plein bij het Centraal Museum en Nicolaaskerk is een tijdelijke tuin te zien. Het is een kunstwerk van Maria Thereza Alves, met de naam Seeds of Change.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.89BB737F-632D-4CCF-8C32-7BFFBA3FDF1F

Doe mee

Meer…

Items

18 mei 2024 01 jun 2024

Workshop met Jhonie van Boeijen

Maak een ‘zelfportret’ aan de hand van supermarktproducten.

25 mei 2024, 14:00 - 15:30

Gesprekkenserie CM x FOTODOK

Over de impact van beeldcultuur.

09 mrt 2024 13:00 18 mei 2024 14:00

Op scherp in gebaren

Ontdek het Centraal Museum in Nederlandse Gebarentaal.