Kunstwerk van de maand november 1972 was het schilderij Eenheid van de Soester kunstenaar Otto Prinsen (1936-2006). De toelichting op het werk bestaat uit citaten die worden toegeschreven aan kinderen uit "een zesde klas van een lagere school" (de huidige groep 8 van de basisschool). "Niemand weet precies wat de schilder mee bedoelt. Niet bepaald een mooi schilderij. Maar meer een protest." "Fabrieken, 's werelds ondergang, zou volgens mij een goede titel geweest zijn." "Bloemen en planten kunnen niet meer groeien. De rook prikkelt je in de ogen. Ook staart het oog je een beetje droevig aan, Zo van doe er iets aan." "Een beetje dreigend. De grauwe lucht boven 'het geraamte' doet me denken aan luchtvervuiling."Het lijkt wel een afgebrande vrouw met een baby in haar buik. Of een man met kraters. En een fabriek met maanmannetjes." Enzovoorts. Door Ernst van Raaij, een volwassen publicist, is het schilderij omschreven als een visioen "(...) van een versteende wereld gedomineerd door gigantische, quasi technische constructies met onderdelen zo fantastisch, dat Jeroen Bosch ze bedacht zou kunnen hebben."

Het werk werd in 1971 door het Centraal Museum aangekocht. Bij de opening van het nieuwe gemeentehuis in Soest in 1990 werd het in bruikleen gegeven.

Van augustus 1963 tot en met december 1972 werd elke maand speciale aandacht geschonken aan een object uit de collectie van het Centraal Museum.

Vormgever

Anthon Beeke

• Kunstwerk van de maand november 1972

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.CA59F0BD-D67B-4DA9-8D27-292F1D2452A3