Het Centraal Museum bezit twee beeldjes, allebei ongeveer 17 cm hoog, gesneden in het hout van een fruitboom, en beide burgemeesters van Utrecht in ambtskledij voorstellend. Ze werden omstreeks 1700 door onbekende hand gemaakt, en lijken gemodelleerd te zijn naar twee figuren die voorkomen op een schilderij van Willem van Swanenburch (ca 1610-1674). De meeste grote steden hadden indertijd meer dan één burgemeester: gewoonlijk de hoofdburgemeester en zijn plaatsvervanger. Ze werden telkens voor één jaar benoemd.

De beeldjes laten zien dat de burgemeesters een toga met baret droegen, maar ook een brede kraag met zware bellen erop. De kraag kan gezien worden als de voorloper van de ambtsketen die in 1853 werd ingevoerd, en die een bescheidener geluid produceren.

In juni 1966 werd in het kader van de serie 'Kunstwerk van de maand' aandacht besteed aan beide beeldjes. Deze serie liep van augustus 1963 tot en met december 1972: elke maand werd speciale aandacht geschonken aan een of meerdere objecten uit de collectie van het Centraal Museum.

• Kunstwerk van de maand juni 1966, Centraal Museum (Utrecht, 1966)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.DDA7A1C8-BDC5-4D79-A098-5AE6E04E3B72