Public Hybrid

Binnen de museummuren staan de stoelen van Gerrit Rietveld, die hun tijd ver vooruit waren. Buiten op het plein staat deze collage van 3D-geprinte prototypes van meubelstukken en zwerfkeien, als toekomstvisie voor de meubelindustrie.

012.CENTRAAL MUSEUM-DAVID JABLONOWSKI 2019-PH.GJ.vanROOIJ.jpg

David Jablonowski is de maker. In zijn sculpturen, video’s en installaties volgt hij de nieuwste technologische innovaties op de voet.

Voor Public Hybrid gebruikt hij 3D-geprinte prototypes van meubels. De zwarte en lichtgroene basiselementen tonen elk afzonderlijk een net iets verbeterde variant van het prototype. Zo wordt er bijvoorbeeld steeds minder materiaal gebruikt.

CENTRAAL MUSEUM-DAVID JABLONOWSKI 2019-PH.GJ.vanROOIJ.jpg

Prototypes verdwijnen meestal in de prullenbak, maar hier zijn ze juist grondstof voor het eindresultaat.

Toch heeft deze circulaire en duurzame werkwijze ook consequenties voor de meubelindustrie. De enorme stap in efficiëntie in het werkproces betekent bijvoorbeeld minder werkgelegenheid.

Draagstoel Kunst op het plein.jpg

Vroeger lieten de rijken zich op straat verplaatsen in een draagstoel. Dat was een comfortabele manier van reizen en gaf status. Tegelijk biedt de draagstoel privacy in de publieke ruimte.

Herken je de draagstoel als inspiratie voor dit beeldhouwwerk?

018.CENTRAAL MUSEUM-DAVID JABLONOWSKI 2019-PH.GJ.vanROOIJ.jpg

De titel Public Hybrid verwijst niet alleen naar de dubbelzinnigheid in materiaalgebruik – een combinatie van actuele printtechnieken en millennia-oude zwerfkeien - maar ook de dubbelzinnigheid in functie.

009.CENTRAAL MUSEUM-DAVID JABLONOWSKI 2019-PH.GJ.vanROOIJ.jpg

David Jablonowski maakte dit beeld speciaal voor de nieuwe wisselsokkel van het Centraal Museum en in relatie tot de tentoonstelling Dromen in Beton | Kanaleneiland & Hoog Catharijne.

Ook voor de bouw van Kanaleneiland werd gebruik gemaakt van de nieuwste “prefab” technieken, waardoor er materiaal-zuinig en snel kon worden gebouwd.

Elk jaar is er een nieuw beeld te zien op deze plek. Vanaf februari 2020 staat het volgende beeld hier op het Nicolaaskerkhof.

David Jablonowski, Public Hybrid 2019, 3D geprint gerecycled plastic, messing, zwerfkeien.

Kunst op het plein: David Jablonowski

Een collage van 3D-geprinte prototypes.

Tijdens de tentoonstelling Dromen in Beton staat op het plein bij het Centraal Museum en Nicolaaskerk de sculptuur Public Hybrid te zien, door David Jablonowski.

Dit is het eerste kunstwerk op de zogenaamde wisselsokkel. Sinds 2019 wordt een of meerdere keren per jaar een andere sculptuur gepresenteerd, aansluitend bij het tentoonstellingsprogramma van het museum.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.41E8248C-5DC1-4A72-9830-0577843C99CF

Doe mee

Meer…

Items

06 apr 2024 14:00 01 jun 2024 16:45

Workshop met Jhonie van Boeijen

Maak een ‘zelfportret’ aan de hand van supermarktproducten.

Wekelijks

Collectie Centraal uitgelicht

Gratis instaprondleiding op zaterdagmiddag.

Wekelijks

Gratis instaprondleiding

Iedere zondagmiddag door Op scherp.