In de expositie "Kasteel te koop", van 21 oktober tot en met 15 november 1972 in het Centraal Museum, werd voor de eerste keer een aktueel onderwerp onder de aandacht van de museumbezoekers gebracht. De eerste actualiteit was het te koop zetten van Kasteel Heemstede bij Houten - vraagprijs 375.000 gulden. Het gebouw stond vanaf 1968 leeg en werd niet onderhouden. U en ik zouden dit historisch en kunsthistorisch belangrijk gebouw kunnen kopen, als we er het geld voor hadden, zo werd in het informatiepakket geconstateerd. "Maar wat is het gevaar als het straks in verkeerde handen zou komen? Sloop? Een conferentieoord voor een groot concern? Een vermaakcentrum? In het minst erge geval wordt het geheel ontsierd door allerlei voorzieningen die er niet thuis horen." De expositie liet de geschiedenis van het kasteel zien, met de bedoeling de bezoekers te wijzen op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van belangrijke cultuurmonumenten. Hopelijk zouden de reacties ertoe kunnen leiden dat een actie voor het behoud van het kasteel op gang kwam.

Een tentoonstelling als actiemiddel dus. Maar het liep anders dan beoogd. Het gebouw werd in 1974 gekocht door de Medical Library Foundation te Zürich en de Medische Bibliotheek te Amsterdam. Ze waren van plan er na een restauratie een bibliotheek en een conferentieoord in te vestigen. Na de restauratie werd het gebouw echter nauwelijks gebruikt. In 1987 brak er brand uit, waardoor het kasteel veranderde in een ruïne en onder meer de prachtige plafonds verloren gingen. Monumentenzorg kreeg vervolgens een opbouwverplichting en na vele eigenaren, die de herbouw niet rond kregen, werd het gebouw in 1999 gekocht door een vastgoedconcern dat het liet restaureren, er zijn hoofdkantoor vestigde en in 2012 failliet ging. Vanaf 2002 is er een restaurant in gevestigd.

In totaal werden zes actua-tentoonstellingen gehouden, de laatste in 1976.

Vormgever

Anthon Beeke

• Actua 1 : Kasteel te koop : informatiepakket, samengest. door de Voorlichtingsdienst van het Centraal Museum, Centraal Museum (Utrecht, 1972), 7 p.
  • Aktua 1 (aktualiteitstentoonstelling): Kasteel te Koop, oktober/november 1972, Centraal Museum (Utrecht, 1972), [2] bl.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.F91838ED-F540-4A06-9AF8-387BFC6FC58F