John Körmeling (Amsterdam, 1951) studeerde architectuur aan de toenmalige Technische Hogeschool van Eindhoven. Hij vat het begrip architectuur op in de ruimste zin: architectuur gaat over alle mogelijke soorten en maten van ruimten, te beginnen met de ruimte in je hoofd. Körmeling houdt zich dan ook bezig met de meest uiteenlopende ideeën, waarbij hij streeft naar een heldere, simpele en doeltreffende realisatie ervan.

Zo laat de vierkante auto van Körmeling zien hoe de begrippen 'compactheid' en 'stroomlijning' ingevuld kunnen worden, twee begrippen waarmee de autoindustrie in de jaren 90 van de vorige eeuw het imago van de auto bepaalde. Op de overzichtstentoonstelling, van 11 november 1994 tot en met 29 januari 1995 gehouden in het Centraal Museum, werd het prototype van de ultiem gestroomlijnde en compacte auto getoond.

De catalogus bij de tentoonstelling kon mede tot stand komen dankzij een bijdrage van het Stimuleringsfonds voor Architectuur. De expositie werd in 1995 opnieuw getoond in het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen.

• John Körmeling : een goed boek, teksten Susanne Helmer, John Körmeling, Centraal Museum (Utrecht, 1994), 76 p.

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.AF79C7F2-3CCD-4349-A8D5-1C8F6F440048