De Tsjechische schilder Jan Knap (Chrudim, 1949) is binnen de hedendaagse kunst een uitzonderlijk figuur, omdat hij in zijn oeuvre een religieuze iconografie hanteert. De manier waarop hij zijn onderwerpen weergeeft, is des te opvallender. Zijn schilderijen zijn statische, paradijselijke taferelen met een zo ver mogelijk doorgedreven eenvoud en aandacht voor de kleine dingen die het wonder van het leven in zich dragen. Om realisme is het Knap niet te doen. Waar het hem wel om gaat is de klassieke drie-eenheid van het goede, het ware en het schone.

Dit eerste museale overzicht van recent werk van Jan Knap was van 17 februari tot en met 21 april 1996 in het Centraal Museum te zien. De tentoonstelling werd mede samengesteld door gastconservator Jan Mot.

• Jan Knap : schilderijen en tekeningen = Gemälde und Zeichnungen 1984-1996, red. Marja Bosma en Jan Mot in samenw. met Lydia van Oosten. essay Stuart Morgan, Centraal Museum, Galerie im Karmeliterkloster (Frankfurt am Main), 48 p.
  • Jan Knap in gesprek, Oscar van den Boogaard, (1996), 40 min.
  • Jan Knap in gesprek met, Oscar van den Boogaard, (1996)

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.5DB32DEB-B8C5-462A-B274-A5FF393F3543