Het Centraal Museum toonde in september-november 2007 een samenhangend ensemble met meerdere nieuwe werken van de multidisciplinair werkende kunstenaar Hans Op de Beeck (Turnhout (B), 1969). Te zien waren de twee nieuwe installaties Extension (1) en Extension (2), de nieuwe digitale animatiefilm The Building, een omvangrijke reeks tekeningen en de grootschalige installatie T-mart (2004-2005). Alle werken waren voor het eerst in Nederland te zien.

Kunstmatige hulpstukken
Wij leven in een sterk geautomatiseerde omgeving, een op het eerste gezicht gesmeerd lopend systeem waarin alles perfect op elkaar lijkt afgestemd. Computers en andere apparaten fungeren als verlengstukken van ons lichaam. Ze verbinden ons met een virtuele wereld, waar onze eigen lichamelijkheid er niet meer toe lijkt te doen. Maar wat als we ons overgeven aan die abstracte wereld, hebben we dan nog wel grip op die technologische hulpstukken? Of houden die óns juist in hun greep? Compenseren deze hulpstukken in wezen onze imperfectie?
Het werk van Hans Op de Beeck gaat vaak over hybriden, over de samensmelting van mens en machine, lichaam en omgeving, lichaam en architectuur. Wanneer zich in ons lichaam een ziekte manifesteert, worden we overgebracht naar perifere zones tussen stad en land, waar grootschalige ziekenhuiscomplexen zijn ingepland. In de rationele architectuur van een ziekenhuis geven wij ons lot uit handen, waarna ons lichaam wordt opgetuigd met technologische hulpstukken. Tegelijkertijd ondergaan we er fundamentele menselijke emoties zoals angst en pijn, die voortkomen uit de tragische beleving van lichamelijk verval.

Nieuw werk
Het zijn deze interacties tussen lichaam en geest waarmee Hans Op de Beeck ons in zijn nieuwe werk confronteert. Met de sculpturale installaties Extension (1) en Extension (2) onderzoekt hij de complexe relatie tussen mens en machine, en de interactie van ratio en gevoel. Extension (1) is een monochroom witte, sculpturale interpretatie van een intensive care unit in een ziekenhuis – een leeg bed omringd met high-tech objecten. Extension (2) is een monochroom matzwarte interpretatie van een levensgroot bureau dat overladen is met technologische apparatuur: computers, monitoren, harddisks, scanners, modems, camera’s, geluidsapparatuur, digitale keyboards enzovoorts. Zo ziet de materiële wereld van de computerverslaafde er uit. De verslaafde geeft zich over aan een geestelijk, virtueel leven maar verwaarloost zijn lichaam; links en rechts slingeren sigarettenpeuken, lege koffiebekers en fast-foodverpakkingen rond.

Surreële ervaringen
De werken in de tentoonstelling suggereren een kloof tussen techniek en emotie. De digitaal gemaakte animatiefilm The Building laat een nachtelijke dwaaltocht zien door een fictief, megalomaan ziekenhuiscomplex, soms vanuit een neutraal, objectief perspectief, soms vanuit het subjectieve perspectief van de patiënt. Het levert een surreële werkelijkheidservaring op. De monumentale installatie T-Mart (2004-2005) toont een enorme imaginaire supermarkt aan de rand van een stad. Er is geen mens te bekennen en de schappen zijn leeg. Een wisselende videoanimatie, geprojecteerd op het interieur van de supermarkt, suggereert nu eens een microwereld, zoals een chipboard binnenin een computer, dan weer een macrowereld, zoals een voorstad met flatgebouwen. Een subtiele soundscape van klanken uit ons geautomatiseerde bestaan ondersteunt het geheel.

Hans Op de Beeck
Beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck wil met zijn werk geen kritisch oordeel vellen over de hedendaagse ‘condition humaine’, levend als hybride. Wel stelt hij vragen over die situatie. Zijn installaties, films, verhalen en tekeningen kenmerken zich door de sterke zinnelijke en esthetische verleiding die ervan uit gaat. Daarmee geeft de kunstenaar uiting aan zijn ontroering over de absurditeit en tragiek van het menselijke bestaan.
Hans Op de Beeck woont en werkt in Brussel. De afgelopen jaren was zijn werk meermaals te zien op tentoonstellingen in onder meer New York, Londen, Venetië, Basel, Wenen, Shanghai, Parijs en Antwerpen. In Nederland was zijn werk voor het eerst te zien op een solotentoonstelling in het GEM, Den Haag (2004), het Impakt festival in het Centraal Museum (2006) en bij Galerie Ron Mandos in Amsterdam (2007). Alle werken uit de tentoonstelling waren nog niet eerder in Nederland getoond.
De tentoonstelling Extensions was eerder te zien in Galleria Continua (San Gimignano) en reisde na Utrecht door naar het M (Leuven). Enkele van deze werken maken deel uit van de Caldic Collectie (Rotterdam).

Publicatie
Bij de tentoonstelling is een gelijknamige publicatie verschenen met kleurenafbeeldingen en een kort verhaal van de kunstenaar, getiteld Spa (een uitgave van Hatje Cantz Verlag, 112 pagina’s, Engels/Nederlands, ISBN 978-3-7757-2096-0.

Voor meer informatie over Hans Op de Beeck zie www.hansopdebeeck.com

Documentatie

  • Hans Op de Beeck : extensions, images and short story Hans Op de Beeck ; coord. Stijn Maes, Hatje Cantz (Ostfildern, 2007) (111 p.)

Collectie in deze tentoonstelling

  • In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit tentoonstelling? Laat het ons weten!