In 2009 kreeg het Centraal Museum de unieke kans om een belangrijke tekening van de Utrechtse kunstenaar Abraham Bloemaert (1566-1651) aan te kopen. Deze tot dan toe onbekende tekening diende als voorstudie voor een topstuk van het Centraal Museum, De aanbidding van de drie koningen uit 1624. Slechts zelden kunnen tekeningen van Abraham Bloemaert gekoppeld worden aan zijn schilderijen. Voor het eerst sinds eeuwen waren de voorstudie en het schilderij naast elkaar te zien samen met een prent met dezelfde voorstelling, afkomstig uit het Teylers Museum te Haarlem. Van 19 september t/m 13 december 2009 werden de werken samen getoond, in combinatie met acht van Bloemaerts mooiste tekeningen uit de eigen collectie.

Voorstudie bevestigt vermoeden
De voorstudie is van grote betekenis voor het getekende oeuvre van Bloemaert, aangezien er slechts een tiental van zijn voorstudies is overgeleverd. De aangekochte voorstudie voor De aanbidding van de drie koningen bevat informatie over de oorspronkelijke staat van het schilderij. Door de prent uit Haarlem met dezelfde compositie ontstond het vermoeden dat het schilderij in het verleden aan de rechterzijde was ingekort. Op zowel de voorstudie als de prent staat uiterst rechts, achter de drie koningen, een jongeman ten voeten uit, terwijl op het schilderij enkel het hoofd half is te zien. Het schilderij is waarschijnlijk kleiner gemaakt om het werk te laten passen boven de schouw van een Utrechts woonhuis.

Abraham Bloemaert en de collectie Oude Meesters
Abraham Bloemaert wordt gezien als de vader van de Utrechtse schilderschool. Bloemaert dankt zijn wijdverbreide roem niet alleen aan het grote aantal leerlingen dat hij opleidde – naar schatting circa 100 –, maar ook aan de vele in prent uitgebrachte kopieën die andere kunstenaars van zijn schilderijen en tekeningen hebben gemaakt. De onderwerpen varieerden van mythologische en religieuze thema’s tot genrescènes en landschappen.
Met 16 schilderijen en 17 tekeningen beheert het Centraal Museum de grootste collectie werken van Abraham Bloemaert ter wereld. Deze maken deel uit van de grote collectie Utrechtse Oude Meesters van het Centraal Museum. Behalve werk van Bloemaert bestaat de collectie uit werk van onder anderen Jan van Scorel en de Utrechtse Caravaggisten.

Eerste overzichtstentoonstelling Abraham Bloemaert
In het najaar van 2011 organiseert het Centraal Museum een overzichtstentoonstelling over Abraham Bloemaert. Nooit eerder is er een tentoonstelling georganiseerd dat zo’n uitgebreide representatie geeft van zijn werk. Naast tientallen schilderijen – waaronder veel internationale bruiklenen – toont het overzicht ook tientallen prenten en tekeningen van de Utrechtse meester. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met essays door verschillende auteurs.

De aankoop van de voorstudie De aanbidding van de drie koningen is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt en de Mondriaan Stichting.