Kunstenaar Koen Kloosterhuis is door het Centraal Museum uitgeroepen tot HKU Talent. De net afgestudeerde Kloosterhuis presenteert daarom van 12 september t/m 29 november zijn werk in de Nieuw Utrecht Kamers van het Centraal Museum. Deze twee ‘kamers’ zijn exclusief bestemd voor tentoonstellingen van getalenteerde Utrechtse kunstenaars, vormgevers en modeontwerpers. Het museum geeft hiermee veelbelovende talenten een platform.

“Met zijn werk weet Koen Kloosterhuis een onmiskenbare eigen draai te geven aan het abstractionisme. Je voelt de kansen die het heeft”, zegt Edwin Jacobs, directeur Centraal Museum. “Zijn werkwijze doet mij tevens denken aan die van Gerrit Rietveld: hij werkt net zolang aan één werk, tot het motief zich aandient. Kloosterhuis is dan ook een kunstenaar die heel goed bij het Centraal Museum past.”

Koen Kloosterhuis presents Universum XYZ

De expositie Universum XYZ in het Centraal Museum is het vervolg op het afstudeerproject van Koen Kloosterhuis (1994) aan HKU Fine Art. In de eerste Nieuw Utrecht Kamer heeft Kloosterhuis een halfronde, zwarte muur gemaakt, die zich langs de wanden van de kamer buigt. De ruimte daarbinnen is gevuld met verschillende grote en kleine objecten. De compositie zit vol spanningen die het werk geheimzinnig maken. In de andere kamer speelt Kloosterhuis met het clichébeeld van een woestijn met de brandende zon en een eenzame koeienschedel.

HKU Talents

De presentatie van Koen Kloosterhuis is de tweede presentatie in een reeks exposities waarin het Centraal Museum veelbelovende afgestudeerden van HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) een podium biedt. Het Centraal Museum gaat hiervoor op zoek naar trends, maakt een persoonlijke keuze voor een aankomend talent en biedt deze beginnende kunstenaar een platform. Afgelopen jaar beet modeontwerpster Saba Tark het spits af met haar presentatie Nomads of the World.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.4A4DB0AA-F3CC-4BA8-9FC9-0DB63D044A23