Hans Laban
Als beginnend kunstenaar raakte Hans Laban (Den Haag 1953) gefascineerd door de grafische technieken. Sinds de jaren 70 legde hij zich toe op het beheersen en verder ontwikkelen van de grafische kunsten; eerst bij de Utrechtse academie Artibus en het Grafisch Atelier Amsterdam, en vervolgens aan de kunstacademie van Warschau in Polen, toen nog achter het IJzeren Gordijn. De materiële beperkingen van het werken in een Oostblokland stimuleerden Laban juist tot grote vindingrijkheid. Terug in Nederland richtte hij met vrienden het Grafisch Atelier Utrecht op, dat recentelijk door de bezuinigingen is getroffen maar door een nieuwe organisatie, Kapitaal, wordt voortgezet.

K.F. Hein Kunststipendium
In 2011 stelde de Utrechtse K.F. Hein Stichting het zogeheten K.F. Hein Kunststipendium in, dat in 2012 voor het eerst werd uitgereikt met als thema ’The Art of Making Peace’. Aanleiding daarvoor was het 300ste herdenkingsjaar van de Vrede van Utrecht in 2013. Uit 55 inzendingen selecteerde de jury het voorstel van Hans Laban: We Do Have Something in Common.

We Do Have Something in Common is een grensoverschrijdend project, dat mensen van over de hele wereld met elkaar verbindt. Hans Laban vroeg familie, vrienden en kennissen, en nodigde via facebook verder iedereen uit om foto’s in te zenden van hun vriendenkringen. Die foto’s vormden de basis. Vervolgens bewerkte Laban het digitale materiaal door foto’s met elkaar te combineren, delen uit de beelden weg te laten, nieuwe composities te maken waarin mensen die elkaar niet kennen, opeens contact maken.

De resultaten zette hij om in etsen, waarbij de gelaagdheid van het oorspronkelijke beeldmateriaal subtiel gehandhaafd is gebleven. Daarmee heeft Laban ‘groepsgesprekken’ tussen wildvreemden gecreëerd, nieuwe nabijheid en onderlinge vertrouwelijkheid. De doorlopende diavoorstelling en de geluidsfragmenten waarop deelnemers iets vertellen over de foto die ze inzonden, doen de etsen nog meer spreken. ‘Het werk’, aldus de kunstenaar op zijn facebookpagina, ‘wil uitnodigen om aandacht te schenken aan de ander, in het besef dat we niet al teveel van elkaar verschillen.’

• Hans Laban : we do have something in common, inl. Marja Bosma, Centraal Museum (Utrecht, 2013), [16] krt.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.3B53B2FF-D4DD-484A-BDEB-3E78EE2D7ECD