Zaterdag 21 juni 2003, tijdens de Utrechtse museumnacht, opende in het Centraal Museum de tentoonstelling 'Overkill your darlings' van animatiekunstenaar en televisiemaker Ben van der Meyden. De tentoonstelling toonde Van der Meydens korte animatiefilms, die hij in opdracht van de VPRO maakte, in combinatie met de objecten die hij voor deze filmpjes vervaardigde.

Levende machines
Op de tentoonstelling waren zogenaamde 'beeldbumpers' van Van der Meyden te zien, korte filmpjes die als niet-commerciële televisiespotjes tussen televisieprogramma's door werden uitgezonden. In deze beeldbumpers schept Van der Meyden met minimale middelen een wereld op zichzelf. Objecten, vaak bestaand uit roestig schroot en allerlei gevonden onderdelen van uit dienst geraakte apparaten, worden middels animatie op wonderlijke wijze tot leven gebracht. Zo creëerde Van der Meyden een platenspeler, met grof gesoldeerde onderdelen, die zelf zijn plaatjes uitkiest en op de platenspeler legt. Ook ontwierp hij een elektronische honkbal, waarvan de stekker zelf zijn weg naar het stopcontact vindt, waarna de honkbal vrolijk begint te stuiteren.

Televisiefabriek
Ben van der Meyden (Vianen, 1965) , die in 1991 afstudeerde aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten, is in eerste plaats bekend als het scheppende brein achter het kinderprogramma 'Villa Achterwerk' van de VPRO. Hierin verzorgde hij de humoristische aankondigingen van het presentatorentrio Roos, Van Oorschot en Van Rossum in de 'Villafabriek'. In het krakkemikkige decor van een oude zilverfabriek zetten de drie presentatoren alles in het werk om de 'televisiefabriek' draaiende te houden. In het decor schitteren provisorische montageapparaten die met veel kortsluitingen videobeelden aan elkaar 'lassen' en 'videopersmachines' die programma's 'uitspuwen'. Ben van der Meyden is het scheppende brein van alle aspecten van dit programma. Hij schreef alle scripts en regisseerde de opnames. Ook droeg hij zorg voor de montage, voice-overs en geluidseffecten, en maakte zelf alle decors en rekwisieten zoals 'videopersmachines' en 'montageapparaten'.

In 2002 kreeg Ben van der Meyden de 'Charlotte Köhler Prijs' van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor zijn televisiewerk.

• In deze tentoonstelling waren geen objecten uit de collectie van het Centraal Museum te zien

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.894D1DCD-EA33-4E20-AA66-FD533C8DE3C5