Jaune, geel, gelb, yellow. Acts of modernism with Antonis Pittas and Theo van Doesburg

TENTOONSTELLING IS AFGELOPEN

14 aug. 2021 — 6 feb. 2022

Jaune, geel, gelb, yellow. Acts of modernism with Antonis Pittas and Theo van Doesburg

jaune, geel, gelb, yellow.
Acts of modernism with Antonis Pittas and Theo van Doesburg


Het Centraal Museum nodigt Antonis Pittas (1973) uit om vanuit zijn perspectief naar de deelcollectie van Van Doesburg te kijken. De interventie die Pittas maakt, komt voort uit zijn artist in residence periode in het Van Doesburghuis in Parijs (Meudon-Val-Fleury) in 2019. Tijdens zijn residentie deed Pittas onderzoek naar de geschiedenis en het intellect van Theo Van Doesburg, het Van Doesburghuis, en in het bredere kader van de beweging De Stijl. 

Het Centraal Museum beheert een bijzondere deelcollectie van werk van Theo van Doesburg. Van Doesburg groeide op in Utrecht en ontwikkelde zich tot een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de moderne Europese kunstgeschiedenis als gangmaker van de De Stijl. Van Doesburg ontwierp het Van Doesburghuis in lijn met zijn streven naar samenhang tussen alle artistieke disciplines, en werd volbracht in 1930. 

Terwijl Pittas in de atelierwoning verbleef, klonk buiten de roep van de ‘gilets jaunes’, de gele-hesjes-protestbeweging. Zo kwam zijn onderzoek naar het modernisme meer en meer in het teken te staan van de politieke onrust op straat. De installatie toont zijn onderzoek naar het Modernisme, De Stijl en Van Doesburg vanuit/door een politieke ‘lens’, en gaat in op het falen, ineenstorten en historiseren van de modernistische idealen die Theo van Doesburg omarmde.

De titel van de installatie jaune, geel, gelb, yellow. Acts of modernism. refereert naar de eerste editie van Mecano, het dadaïstische tijdschrift waar Van Doesburg vier issues van zou uitgeven in 1922 en 1923. Elk issue had een eigen kleur en werd vermeld in de vier talen van het blad. Gelijktijdig refereert het naar kleurcodering van de recente protestbeweging en de reflecterend gele folie die Pittas gebruikt in zijn installatie, dat doorgaans wordt gebruikt voor verkeersborden en snelweg markeringen. Met deze kleur reflecteert hij op het modernisme uit het werk van Van Doesburg.

De installatie is parallel ontwikkeld aan een nieuwe publicatie die in oktober zal verschijnen, uitgegeven door Jap Sam Books.

Met dank aan: