Tentoonstellen doe je zo!

Schilderijen, stoelen, munten, meubels, tekeningen en mode: wat hoort er allemaal thuis in een museum? Met een koffer vol speciale museumobjecten komen we naar de klas! Aan de hand van de collectie van het Centraal Museum maken de leerlingen kennis met het beroep tentoonstellingsmaker door in tweetallen een eigen miniatuur tentoonstelling te bouwen.

In de klas worden verschillende opdrachten uitgevoerd die de leerlingen laten nadenken over wat een museum is en hoe het is om een tentoonstellingsmaker te zijn. Wat kun je allemaal verzamelen? Welke verzamelingen horen er thuis in een museum? En welke verzameling zou jij tonen als tentoonstellingsmaker?

Leerlingen maken in duo's middels een speciaal ontworpen vouwblad een miniatuur museumzaal en kiezen welke kunstwerken het beste in hun tentoonstelling passen. Leerlingen gaan op een actieve en creatieve wijze aan de slag, het leggen van verbanden wordt hierin gestimuleerd. Na de les hebben de leerlingen een prachtig eindresultaat, hun zelfgemaakte tentoonstelling!

Kerndoelen kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56

Is de les op school goed bevallen en wilt u graag het museum bezoeken? Boek dan ook het aanvullende programma Museum Makers in het Centraal Museum, dat exclusief te boeken is in combinatie met de museumles op school. De leerlingen krijgen tijdens Museum Makers een actieve rondleiding door een museumdocent die gericht is op het ervaren van de keuzes die tentoonstellingsmakers maken bij het ontwerpen van een tentoonstelling. Het is een interactieve rondleiding vol met kijk- en doe- opdrachten.

Groepsgrootte

Per groep geldt: minimaal 15, maximaal 30 leerlingen. Minimaal 1 begeleider.

Een museumles op school duurt 90 minuten.

Een museumles op school kost € 130 per gegeven les.
Let op: Ligt jouw school verder dan 10 km van het Centraal Museum af? Dan worden er extra (reis)kosten in rekening gebracht.

Museumles op school aanvragen

Vraag het programma minimaal 2 weken van tevoren aan. Gebruik daarvoor onderstaand formulier (of mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl):

Programma aanvragen

Je kunt rondleidingen ook boeken bij Cultuur & School Utrecht, het coördinatiepunt en kennisplatform voor cultuuronderwijs in de stad Utrecht. Zij ondersteunen scholen bij het vormgeven van hun cultuuronderwijs en regelen ook praktische zaken zoals busvervoer. Kijk voor meer informatie op cultuurenschoolutrecht.nl.

Vragen of specifieke wensen?

We denken graag met jullie mee. Mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 17.00 uur naar 030-2362317.

Nieuwsbrief Educatie

Blijf op de hoogte van de onderwijsprogramma's van Stichting Centraal Museum.

Aanmelden nieuwsbrief