Op ontdekking door het Centraal Museum

Tijdens dit programma dat speciaal is ontwikkeld voor groep 3 en 4 maken de leerlingen kennis met de verschillende deelcollecties van het Centraal Museum. De verzameling van het museum bevat niet alleen oude kunst en moderne kunst, maar ook mode en design. Hoe presenteer je zo’n grote verzameling? En hoe zorg je ervoor dat alles goed wordt beveiligd? We gaan het allemaal onderzoeken tijdens deze interactieve rondleiding aan de hand van diverse (teken)opdrachten.

Het Centraal Museum heeft verschillende rondleidingen voor het primair onderwijs ontwikkeld die allemaal een ander deel van de vaste collectie belichten. Een basisschoolleerling kan op deze manier meerdere malen het Centraal Museum bezoeken tijdens de schoolcarrière.

• De leerling kan in eigen woorden vertellen wat de rol van een museum is.
  • De leerling oefent in het kijken naar kunstwerken en tentoonstellingen.
  • De leerling leert verschillende beroepen in het museum kennen.
  • De leerling kan op creatieve wijze laten zien hoe die een verzameling zou presenteren.

Kerndoelen kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56.

Groepsgrootte

Per aangevraagde rondleiding kunnen er maximaal 30 leerlingen deelnemen. Deze worden opgesplitst in groepen van maximaal 15 leerlingen met minimaal 2 begeleiders.

Programmaduur

Het programma duurt 75 minuten, inclusief ontvangst en vertrek.

Beschikbare dagen en tijden

Dinsdag t/m vrijdag kan het museumbezoek vanaf 11.00 uur en tot 15.45 uur gestart worden.

Kosten

Een rondleiding kost € 75 per groep van 15 leerlingen. Dit is inclusief entree van de leerlingen en de begeleiders.

Rondleiding aanvragen

Vraag het programma minimaal 2 weken van tevoren aan. Gebruik daarvoor onderstaand formulier (of mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl)

Rondleiding aanvragen

Let op: Komen jullie zonder rondleiding? Laat ons ook dan weten wanneer we jullie kunnen verwachten. Gebruik hiervoor het reserveringsformulier, optie [eigen rondleiding].

Je kunt rondleidingen ook boeken bij Cultuur & School Utrecht, het coördinatiepunt en kennisplatform voor cultuuronderwijs in de stad Utrecht. Zij ondersteunen scholen bij het vormgeven van hun cultuuronderwijs en regelen ook praktische zaken zoals busvervoer. Kijk voor meer informatie op cultuurenschoolutrecht.nl.

Vragen of specifieke wensen?

We denken graag met jullie mee. Mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur naar 030-2362317.

Nieuwsbrief Educatie

Blijf op de hoogte van de onderwijsprogramma's van Stichting Centraal Museum.

Aanmelden nieuwsbrief