land en lucht

Het nijntje museum maakt onderdeel uit van Stichting Centraal Museum, waardoor we ook voor de jongste groepen van het basisonderwijs programma's verzorgen. Het programma land en lucht is speciaal ontwikkeld voor de groepen 1 en 2. De leerlingen bezoeken zowel het nijntje museum als het Centraal Museum. Samen met een professionele spelbegeleider ontdekken, bekijken en vergelijken de leerlingen spelenderwijs de landschappen van Dick Bruna met de landschapsschilderijen uit de vaste collectie van het Centraal Museum.

Het programma start in de entree van het Centraal Museum. Daarna loopt de groep onder begeleiding naar het nijntje museum en bekijken ze daar de 360-graden projectievoorstelling van boris en de paraplu. In het verhaal wordt de paraplu van boris gegrepen door de wind, waardoor hij door de lucht vliegt en op verschillende plekken belandt. Zo worden diverse landschappen geïntroduceerd, evenals dieren en elementen die in een landschap voorkomen en voor de leerlingen herkenbaar zijn. In de voorstelling is eveneens een taalcomponent verwerkt, zodat deze interactief is en tevens bijdraagt aan hun woordenschat en taalkennis.

Hierna worden de leerlingen in twee groepen verdeeld, elk met een eigen spelbegeleider en gaan ze op ontdekking in het Centraal Museum. De leerlingen bestuderen daar schilderijen uit de vaste collectie rondom het thema land en lucht. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze schilderijen en de tekeningen van Dick Bruna?

Aansluitend op het museumbezoek is er een beeldende opdracht ontwikkeld die op school kan worden uitgevoerd.

Leerdoelen

• De leerling kan verschillende landschappen zoals het weiland, het bos en het strand herkennen en benoemen.
  • De leerling kan benoemen welke kleuren en vormen Dick Bruna gebruikte om landschappen weer te geven.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten benoemen tussen het werk van Dick Bruna en schilderijen uit de collectie van het Centraal Museum.
  • De leerling kan zich op een creatieve manier uiten in een beeldende opdracht rondom het thema land en lucht.

Kerndoelen kunstzinnige oriëntatie: 54, 55.

Groepsgrootte

Per aangevraagde rondleiding kunnen er maximaal 30 leerlingen deelnemen. Deze worden opgesplitst in groepen van maximaal 15 leerlingen met minimaal 2 begeleiders.

Programmaduur

Het programma duurt 75 minuten, inclusief ontvangst en vertrek.

Beschikbare dagen en tijden

Het programma kan van dinsdag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 17.00 uur plaatsvinden.

Locatie

Het programma start in de entree van het Centraal Museum, dat is gelegen aan de overkant van het nijntje museum. Tijdens het programma brengt de groep ook een kort bezoek aan het nijntje museum.

Kosten

Een rondleiding kost € 75 per groep van 15 leerlingen. Dit is inclusief entree van de leerlingen en de begeleiders.

Rondleiding aanvragen

Vraag het programma minimaal 2 weken van tevoren aan. Gebruik daarvoor onderstaand formulier (of mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl)

Rondleiding aanvragen

Let op: Komen jullie zonder rondleiding? Laat ons ook dan weten wanneer we jullie kunnen verwachten. Gebruik hiervoor het reserveringsformulier, optie [eigen rondleiding].

Je kunt rondleidingen ook boeken bij Cultuur & School Utrecht, het coördinatiepunt en kennisplatform voor cultuuronderwijs in de stad Utrecht. Zij ondersteunen scholen bij het vormgeven van hun cultuuronderwijs en regelen ook praktische zaken zoals busvervoer. Kijk voor meer informatie op cultuurenschoolutrecht.nl.

Vragen of specifieke wensen?

We denken graag met jullie mee. Mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur naar 030-2362317.

Nieuwsbrief Educatie

Blijf op de hoogte van de onderwijsprogramma's van Stichting Centraal Museum.

Aanmelden nieuwsbrief