in het verkeer

Het nijntje museum maakt onderdeel uit van Stichting Centraal Museum, waardoor we ook voor de jongste groepen van het basisonderwijs programma's verzorgen. Het programma in het verkeer is speciaal gemaakt voor de groepen 1 en 2. Het combineert een museumbezoek met verkeerseducatie. Samen ontdekken leerlingen het verkeersplein in het nijntje museum en maken ze kennis met goed en veilig gedrag in het verkeer.

Het programma start met het interactief voorlezen van het boekje stoeprand…stop! van Dick Bruna. Dit verhaal vormt het uitgangspunt voor het oefenen met verkeerssituaties. Hierna worden de leerlingen in twee groepen opgedeeld, elk met een eigen professionele spelbegeleider. De ene groep start in de themaruimte en de andere groep start in het kunstlokaal. Halverwege het programma wisselen de groepen.

De themaruimte die bezocht wordt bestaat uit twee delen: de ene helft bevat allerlei leuke en leerzame verkeersspellen en de andere helft bestaat uit een groot verkeersplein waarop verschillende verkeerssituaties geoefend kunnen worden. Bij het verkeersplein kunnen de leerlingen zich verkleden als een klaar-over, een deftige dame of heer en een agent. Ook zijn er verkeershesjes om aan te trekken. Op de fiets, in een rolstoel of met de trein leren ze spelenderwijs op een vellige manier aan het verkeer deel te nemen. Er kunnen verschillende situaties geoefend worden zoals het lopen op de stoep, het oversteken op een zebrapad en het oversteken van een spoorwegovergang. In het kunstlokaal gaan de leerlingen creatief aan de slag met een beeldende opdracht die aansluit op het verkeersthema.

Het nijntje museum staat garant voor een complete, culturele ontdekkingstocht: actief, receptief en reflectief. Nooit belerend, maar altijd spelenderwijs.

• De leerlingen weten waar ze op de stoep moeten lopen.
  • De leerlingen weten dat ze moeten stoppen bij een stoeprand voordat ze oversteken.
  • De leerlingen weten dat ze goed uit moeten kijken voordat ze oversteken.
  • De leerlingen weten hoe ze veilig kunnen oversteken bij een zebrapad.
  • De leerlingen weten hoe ze veilig kunnen oversteken bij een zebrapad met verkeerslicht.

Kerndoel oriëntatie op jezelf en de wereld: 35.
Kerndoel kunstzinnige oriëntatie: 54.

Groepsgrootte

Per aangevraagde rondleiding kunnen er maximaal 30 leerlingen deelnemen. Deze worden opgesplitst in groepen van maximaal 15 leerlingen met minimaal 2 begeleiders.

Programmaduur

Het programma in het verkeer duurt 75 minuten (inclusief ontvangst en vertrek).

Beschikbare dagen en tijden

Alleen op de maandag vinden schoolbezoeken plaats. Er zijn dan geen andere bezoekers in het nijntje museum. Het programma kan gestart worden om 10.00 uur en 11.30 uur.

Kosten

Een rondleiding kost € 75 per groep van 15 leerlingen. Dit is inclusief entree van de leerlingen en de begeleiders.

Rondleiding reserveren

Vraag het programma minimaal 2 weken van tevoren aan. Gebruik daarvoor onderstaand formulier (of mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl)

Rondleiding aanvragen

Je kunt rondleidingen ook boeken bij Cultuur & School Utrecht, het coördinatiepunt en kennisplatform voor cultuuronderwijs in de stad Utrecht. Zij ondersteunen scholen bij het vormgeven van hun cultuuronderwijs en regelen ook praktische zaken zoals busvervoer. Kijk voor meer informatie op cultuurenschoolutrecht.nl.

Vragen of specifieke wensen?

We denken graag met jullie mee. Mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur naar 030-2362317.

Nieuwsbrief Educatie

Blijf op de hoogte van de onderwijsprogramma's van Stichting Centraal Museum.

Aanmelden nieuwsbrief