de winkel van betje big

Het nijntje museum maakt onderdeel uit van Stichting Centraal Museum, waardoor we ook voor de jongste groepen van het basisonderwijs programma's verzorgen. Het programma de winkel van betje big is speciaal gemaakt voor de groepen 1 en 2. Samen ontdekken de leerlingen de winkel van betje big in het nijntje museum en oefenen ze met verschillende situaties die zich kunnen voordoen in een kledingwinkel.

Tijdens het programma wordt de ruimte de winkel van betje big bezocht. Deze ruimte is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dick Bruna. De klas wordt in twee groepen gesplitst en krijgen ieder een eigen professionele spelbegeleider. De ene groep start in de themaruimte en de andere groep start in het kunstlokaal. Halverwege het programma wisselen de groepen. In de themaruimte zijn er pashokjes om verschillende kledingstukken aan te trekken en is er een toonbank met een kassa waar kan worden afgerekend. Daarnaast kan er worden geoefend met ritsen, knopen en strikken van veters en zijn er voelkasten waarin verschillende stoffen kunnen worden onderzocht. Ook zijn er spellen die aansluiten bij rekeneducatie, zoals het opmeten van de schoenmaat of het sorteren en ordenen van kleding. In het kunstlokaal gaan de leerlingen creatief aan de slag met een beeldende opdracht, die aansluit op het thema kledingwinkel.

Het nijntje museum staat garant voor een complete, culturele ontdekkingstocht: actief, receptief en reflectief. Nooit belerend, maar altijd spelenderwijs.

Groepsgrootte

Per aangevraagde rondleiding kunnen er maximaal 30 leerlingen deelnemen. Deze worden opgesplitst in groepen van maximaal 15 leerlingen met minimaal 2 begeleiders.

Programmaduur

Het programma duurt 75 minuten, inclusief ontvangst en vertrek.

Beschikbare dagen en tijden

Alleen op de maandag vinden schoolbezoeken plaats. Er zijn dan geen andere bezoekers in het nijntje museum. Het programma kan gestart worden om 10.00 uur of 11.30 uur.

Kosten

Een rondleiding kost € 75 per groep van 15 leerlingen. Dit is inclusief entree van de leerlingen en de begeleiders.

Rondleiding aanvragen

Vraag het programma minimaal 2 weken van tevoren aan. Gebruik daarvoor onderstaand formulier (of mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl)

Rondleiding aanvragen

Je kunt rondleidingen ook boeken bij Cultuur & School Utrecht, het coördinatiepunt en kennisplatform voor cultuuronderwijs in de stad Utrecht. Zij ondersteunen scholen bij het vormgeven van hun cultuuronderwijs en regelen ook praktische zaken zoals busvervoer. Kijk voor meer informatie op cultuurenschoolutrecht.nl.

Vragen of specifieke wensen?

We denken graag met jullie mee. Mail naar rondleidingen@centraalmuseum.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur naar 030-2362317.

Nieuwsbrief Educatie

Blijf op de hoogte van de onderwijsprogramma's van Stichting Centraal Museum.

Aanmelden nieuwsbrief