Op 16 december 2023 vieren we de opening van de nieuwe vaste collectieopstelling van het Centraal Museum. De vernieuwde presentatie bevat een veelzijdige verzameling kunst en objecten van makers uit het verleden en het heden. In meer dan 400 objecten komen alle deelcollecties aan bod: oude, moderne en hedendaagse kunst, mode, design en stadsgeschiedenis. De vaste collectie is vanwege verduurzaming van het gebouw bijna twee jaar gesloten geweest. Om te vieren dat het museum weer geheel geopend is, trakteren we zaterdag 16 december op gratis toegang.

Collectie Centraal

Nieuw aan de presentatie is de wijze waarop de kunstwerken worden gepresenteerd: er is nu een vast parcours met een duidelijk begin en einde. Collectie Centraal is in de basis chronologisch, maar geeft eveneens ruimte aan hedendaagse interventies. Bezoekers kunnen zelf verbanden leggen tussen verschillende tijdsperiodes en deelcollecties. De vraag die we ze daarbij stellen is: wat zie jij?De zalen zijn thematisch georganiseerd. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere ‘Museum als ideaal’, ‘Smaken verschillen’ en ‘Aandacht voor de wereld’. Mode krijgt een eigen themazaal, net als Gerrit Rietveld, van wie het Centraal Museum de grootste collectie ter wereld heeft.

Missie

De presentatie van Collectie Centraal sluit aan bij de nieuwe missie van het museum. Het Centraal Museum wil niet alleen op de samenleving reflecteren, maar ook samen met kunstenaars, ontwerpers en bezoekers actief een bijdrage leveren aan een verandering daarvan. Dit wil zeggen dat we met onze programmering aanzetten tot gesprek, meningsvorming en uitwisseling van verschillende perspectieven.

Feestelijke opening

Op zaterdag 16 december vieren we de opening van Collectie Centraal voor publiek. Bezoekers kunnen de hele dag gratis naar het museum. In de museumtuin zijn hapjes en drankjes te halen en er vinden verschillende workshops plaats. Zo kunnen kinderen hun eigen kunstwerk maken in een tent in de tuin. Het volledige programma wordt later bekendgemaakt.