Utrecht moet in de nabije toekomst vooral groen en autoluw zijn. Ook moet iedereen gelijk worden behandeld en is het belangrijk dat inwoners naar elkaar omkijken. Dat beeld komt naar voren uit de vele wensen, ideeën en opmerkingen die zijn opgeschreven door bezoekers van De gezonde stad, de tentoonstelling die deze zomer te zien was in het Centraal Museum in het kader van 900 jaar Utrecht.

Bezoekers vinden niet alleen dat iedereen gelijk behandeld moet worden, maar ook dat goede voeding en betaalbare woningen voor alle stedelingen beschikbaar zouden moeten zijn. De toekomstige stad moet bovendien duurzaam zijn, met veel lokaal geproduceerde voeding en minder fossiele energie. Ook goed (en gratis) openbaar vervoer is belangrijk, net als ruim baan voor de fiets. Ook minder (zwerf)afval en helemaal rookvrij behoren tot de wensen van de bezoekers.

Op 24 november zijn de bevindingen door conservator en samensteller van de tentoonstelling René de Kam overgedragen aan Bart Andriessen, directeur Volksgezondheid van de gemeente Utrecht. Dit gebeurt in het kader van de publicatie van het Utrechts Gezondheidsprofiel 2022, een vierjaarlijks beeld van de gezondheid van Utrechters. Daarna zal het boek worden opgenomen in de museumcollectie van het Centraal Museum, zodat ook latere generaties kunnen lezen wat de Utrechters anno 2022 belangrijk vonden voor de stad van de toekomst.