Hij maakte de portretten vanaf de dag dat ze werden geboren totdat ze twintig jaar oud waren. Met de timelapse maakt Hofmeester het proces van ouder worden zichtbaar voor de kijker. We kijken naar de invloed van tijd op de mens in versneld tempo.

De meest recente video Portrait of Lotte, 0 to 20 years werd maar liefst acht miljoen keer bekeken op YouTube, hetgeen de kunstenaar de Silver Creator Award van YouTube opleverde. Deze award krijgt men als het YouTube kanaal meer dan honderdduizend abonnees heeft. Tezamen met de belangstelling op Facebook en Twitter zagen circa vijfentwintig miljoen mensen de film. Daarnaast was er veel belangstelling van televisie en andere media in binnen- en buitenland. Het Centraal Museum is bijzonder verheugd dat we zo minutieus de ontwikkeling van twee Utrechters kunnen tonen op de grote LED schermen aan het Nicolaaskerkhof die zo voor iedereen te bezichtigen is. De timelapse is onderdeel van een serie video’s die het museum toont in de openbare ruimte. Zo was eerder al werk van Rafaël Rozendaal, Janis Rafa, Fiona Tan en David Jablonowski te zien.

Frans Hofmeester TL CM 12.jpg

Frans Hofmeester
Frans Hofmeester maakte diverse kunstwerken, waaronder schilderijen, tekeningen en films. Zo gaf hij onder meer een tijdsbeeld van de jaren zestig in Utrecht en maakte hij 19 fotowerken voor de openbare ruimte in Utrecht: onder meer bij station Vaartsche Rijn. Vlak voor de eeuwwisseling won Frans Hofmeester de One Minute Award met een animatie en tekeningen. Werk van de kunstenaar is permanent te zien in het Haagse Museon, het Britse National Childrens Museum, Baltimore Children’s Museum en werd o.a. vertoond in het Reina Sofia Museum in Madrid.