De meest herkenbare van Mattijs is de plissé en het integreren van sieraadobjecten in zijn ontwerpen. Deze signatuur is al herkenbaar in een aantal ontwerpen uit zijn beginperiode die tot de genereuze schenking behoren. Ook kleedde hij meerdere keren koningin Máxima. Enkele van de ontwerpen die ten grondslag lagen aan haar kledingstukken, worden eveneens toegevoegd aan de collectie van het Centraal Museum.

T201943_015 Mattijs van Bergen .jpg

V.l.n.r.: artistiek directeur Bart Rutten, modeontwerper Mattijs van Bergen, modeconservator Ninke Bloemberg. Foto: Robert Oosterbroek.

Modeconservator Ninke Bloemberg: ‘Mattijs speelt net als een aantal andere ontwerpers in onze collectie een belangrijke rol voor Nederland. We hebben al werk van hem en samen met enkele halssieraden en schoenen die hij met United Nude ontwikkelde, vormen deze werken een prachtige link met onze bestaande collectie. Het is een eer dat hij zo’n genereuze schenking doet.’Door de jaren heen verwierf het Centraal Museum diverse werken die het museum regelmatig toont. Zijn ‘BIC-pen’ top sierde in 2017 nog de cover van de catalogus van de tentoonstelling Uit de mode. Artistiek directeur Bart Rutten: ‘De ontwerpen van Mattijs van Bergen zijn een verrijking voor de verzameling van het Centraal Museum vanwege het multidisciplinaire karakter en experimentele insteek. We zijn hem zeer erkentelijk voor dit royale gebaar.’ De modeontwerper gaf het Centraal Museum als enige de gelegenheid een aantal werken voor de modecollectie te selecteren. Dit leidde tot deze schenking.

Mattijs van Bergen (Beuningen, 1980) studeerde modevormgeving aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten Arnhem en volgde zijn master aan Central Saint Martins College in Londen. Met zijn label MATTIJS, dat hij in 2008 start, maakt hij furore met zijn uitbundige, vrouwelijke ontwerpen vol frivole details. Zijn nieuwe toepassingen van plissé worden opgemerkt door de internationale modepers en inkopers van Browns Focus en Luisa Via Roma. In 2015 stopt hij met seizoensgebonden collecties en concentreert zich nu op maatwerk (voor o.a. Koningin Maxima), bedrijfskleding, theater kostuums (voor o.a. Toneelgroep Oostpool) en statement stukken zoals The Amsterdam Rainbow Dress, die aandacht vraagt voor landen waarin homoseksualiteit nog steeds verboden is.