September 2018 vormt de aftrap van het programma deCentraal, waarin het Centraal Museum Utrecht steeds vaker buiten de muren treedt. In samenwerking met partners uit diverse culturele disciplines en maatschappelijke organisaties in Utrecht wil het museum nieuwe bezoekers aan het museum verbinden, met name uit groepen die nu nog niet goed in het museum zijn vertegenwoordigd. Daartoe worden zowel in de stad als binnen de muren van het museum activiteiten georganiseerd.

15 september What Is the City but the People?

De eerste samenwerking binnen deCentraal vindt plaats voor het kunstproject What Is the City but the People?. Partners zijn initiator BAK, basis voor actuele kunst, die in samenwerking met SPRING Performance Arts Festival en het Centraal Museum voor dit project een oproep deden onder Utrechters. Overige partners zijn CU2030, DOX en Utrecht Marketing - Culturele Zondagen.

Op 15 september zullen meer dan 150 bewoners en werkenden uit Utrecht, die samen een portret van de stad vormen, een voor een de reusachtige meterslange catwalk oplopen tijdens het Uitfeest. What Is the City but the People? is gemaakt door de inwoners van Utrecht en geregisseerd door Richard Gregory, naar een idee van kunstenaar Jeremy Deller. Het origineel is in opdracht van Manchester International Festival geproduceerd in juli 2017. Te zien op zaterdag 15 september van 13.00-14.30 uur op het Jaarbeursplein.

Toekomstige samenwerking

De uitgebreide en gevarieerde tentoonstelling De Line Up, de kracht van het tekenen, toont vanaf 22 september werk van gevestigde en aanstormende talenten. Rondom deze tentoonstelling vinden diverse samenwerkingen plaats:

Tijdens het Nederlands Film Festival (NFF) van 27 september t/m 5 oktober bieden curatoren van de tentoonstelling een introductie op het programma. De curatoren van De Line Up selecteerden hun favoriete animatiefilms en stelden een filmprogramma van twee uur samen. Deze worden op dinsdag 9 en dinsdag 30 oktober vertoond in het Louis Hartlooper Complex.

In vestigingen van de Openbare Bibliotheek Utrecht vinden van 22 t/m 26 oktober (herfstvakantie) tekenworkshops plaats op diverse vestigingen van de bibliotheek. Van een masterclass voor kinderen en volwassen door teken- en schrijfduo Ceciel de Bie en Reinoud Leenen tot een workshop voor alle Utrechters op 15 september. Ook gaat het Centraal Museum met workshops naar bibliotheekvestigingen in de wijken, waaronder Hoograven, Zuilen, Vleuterweide, Kanaleneiland en Overvecht.

Van 8 t/m 11 november zullen tijdens muziekfestival Le Guess Who? meerdere activiteiten in relatie tot de tentoonstelling plaatsvinden: Kunstenaar Saâdane Afif bouwde een zichzelf bedienende muziekmachine, die spontaan klanken ten gehore brengt. Deze is tijdens Le Guess Who? in de Nicolaïkerk naast het museum te bewonderen. Voor de tentoonstelling werd tevens een soundtrack geschreven door Lucrecia Dalt, gebaseerd op de plattegrond van De line up.

Ook worden de samenwerkingen nationaal opgezocht, zoals in de bekende muziekcompetitie Art Rocks. Art Rocks is de grootste Nederlandse muziekcompetitie die muziek en beeldende kunst samensmelt. Diverse musea dagen muzikanten gedurende Art Rocks uit zich door een van hun kunstwerken te laten inspireren en er een lied bij te maken. In het Centraal Museum vinden op 6 december optredens plaats. De finale vindt in januari 2019 plaats.

Eerdere samenwerking in 2018

Al eerder in 2018 werkte het museum samen met Museum CatharijneConvent voor de tentoonstelling Shelter, waarvoor artistiek directeur Bart Rutten gastconservator was. Deze tentoonstelling ter gelegenheid van het 550 jarig bestaan van Museum Catharijneconvent bestond uit spectaculaire interventies met werken uit het Centraal Museum en bruiklenen.