Zijne Majesteit de Koning zal op zaterdag 15 december a.s. vanaf 10.30 uur de officiële openingshandeling verrichten voor de tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa in het Centraal Museum Utrecht.

De tentoonstelling Utrecht, Caravaggio en Europa toont het werk van de Utrechtse caravaggisten Hendrick ter Brugghen, Dirck van Baburen en Gerard van Honthorst temidden van andere Europese navolgers van Caravaggio. De Utrechtse kunstenaars trokken begin 17e eeuw naar Rome en raakten geïnspireerd door de kunst van onder meer Caravaggio. Bij terugkeer vormden zij op hun beurt een inspiratiebron voor Hollandse meesters als Frans Hals, Vermeer en Rembrandt.

Met ruim zestig -grotendeels internationale- bruiklenen, waarvan er circa vijfenveertig nog nooit in Nederland zijn geweest, is het de meest ambitieuze tentoonstelling ooit van het Centraal Museum Utrecht. Daartoe werkte het museum nauw samen met de Alte Pinakothek in München. De tentoonstelling is van 16 december t/m 24 maart geopend voor het publiek.