We hebben al veel bijzondere jaren gehad, maar als er een het predicaat topjaar verdient, dan is het 2018 wel. Het Centraal Museum, het nijntje museum én het Rietveld Schröderhuis trokken afgelopen jaar samen maar liefst 389.000 bezoekers. Na een goede start met 'De wereld van Pyke Koch' hadden we weinig last van de warme zomer. Bijna honderdduizend mensen wilden de ontwerpen van Jan Taminiau zien, waaronder jurken van H.M. Koningin Maxima en ontwerpen voor Lady Gaga, Koningin Mathilde en Beyoncé.

Het was bovendien een jaar met een koninklijk tintje. Was in 'Jan Taminiau. Reflections' de kroningsjurk al te zien, in december kwam voor het eerst in 180 jaar een koning op bezoek in het Centraal Museum Utrecht. Z.M. Koning Willem Alexander opende de tentoonstelling 'Utrecht, Caravaggio en Europa' en luidde daarmee een nieuwe periode van uitverkochte tijdsblokken en veel media aandacht in. De ambitieuze tentoonstelling bracht meer topstukken voor het eerst naar Nederland dan ooit te voren, met als absoluut hoogtepunt ‘De graflegging van Christus’ van Caravaggio uit de collectie van de Vaticaanse Musea.

Lees het jaarverslag 2018

Bekijk de hoogtepunten uit het jaar 2018 van Centraal Museum Utrecht.